Opgelicht?! krijgt de laatste dagen meldingen over vorderingen en beslagleggingen uit naam van PayCure Incassobureau. Deze vorderingen hebben zogenaamd betrekking op openstaande schulden bij bedrijven als Piccolocard NL, Kick Off en Premiumkiosk. En ook al beschikt de afzender over jouw volledige naam en adres, toch is er voldoende reden om te stellen dat het hier om oplichting gaat.
Meerdere tipgevers weten ons te vertellen dat de adresgegevens op de vordering weliswaar kloppen, maar dat het in een aantal gevallen om adressen gaat waar diegenen al enkele jaren niet meer woonachtig zijn. Het lijkt er dan ook op dat degenen achter PayCure Incassobureau geen recente gegevens in handen hebben.
Hoe ze aan je adres komen, is vooralsnog een raadsel: het ligt voor de hand om de oorzaak in een (ouder) datalek te zoeken. De mail die je krijgt, ziet er als volgt uit. Onderaan dit artikel plaatsen we ook de tekst voor degenen die de afbeeldingen wat moeilijk leesbaar vinden.
Naam- en adresgegevens hebben wij natuurlijk voorzien van een blur, en omdat PayCure Incasso per mail zo te zien een uniek dossiernummer heeft toegevoegd, is ook dat geblurd zodat de afbeeldingen in ons voorbeeld niet naar een tipgever te herleiden zijn. Datzelfde geldt voor de betaallink: ook deze is uniek en hebben we om die reden deels geblurd.
Nabellen heeft overigens weinig zin: gedupeerden wisten ons te vertellen dat er dan een onnavolgbaar verhaal wordt afgestoken over een vordering van jaren geleden waarbij niet eens een bedrijfsnaam werd genoemd. Signalen die erop wijzen dat er een rookgordijn wordt opgetrokken in de hoop dat je uit verwarring maar gewoon betaalt.
Piccolocard NL, Kick Off en Premiumkiosk
De redactie van Opgelicht?! heeft meerdere recente voorbeelden in bezit. De vorderingen hebben betrekking op niet nader gespecificeerde schulden die open staan bij bedrijven als Piccolocard NL, Kick Off en Premiumkiosk.
Opvallend is dat het in meerdere vorderingen die Opgelicht?! in bezit heeft om een bedrag van exact € 222,64 gaat, een aanwijzing dat het hier om verzinsels gaat. Deze handelsnamen werden bovendien eerder ook al door de ConsuWijzer van de Autoriteit Consument & Markt in verband gebracht met malafide incassobureaus.
Kortom, dit zijn gewoon ordinaire schooiers. Het gaat hier in ieder geval niet om legitieme vorderingen, en jij hebt geen schuld openstaan bij deze bedrijven. Laat je dan ook niet onder druk zetten om toch te betalen!
Het betalingsverkeer verloopt zo te zien via Mollie Payment Provider. Wij zullen Mollie op de hoogte stellen van de bedenkelijke oplichtingspraktijken van dit incassobureau.
PayCure Incassobureau: geen KvK-nummer, gevestigd in een appartement
In het geval van spookfacturen of beslagleggingen van (niet-bestaande) incassobureaus is er meestal geen sprake van een website. In dit geval is dat niet zo: degene(n) achter PayCure Incassobureau hebben een heuse website online gezet. Op het eerste gezicht ziet het er bovendien best geloofwaardig en professioneel uit, al zullen mensen met enige kennis van webdesign direct zien dat een dergelijke website binnen niet al te lange tijd kan worden gemaakt.
Op de website zijn er wat zaken die de nodige aandacht vereisen. Zo staat er nergens op de website een KvK-nummer, en dat is een verdacht, ronduit slecht teken. Daarnaast beweert het bedrijf dat ze sinds 2018 actief zijn, maar wijst informatie uit de registers van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland uit dat Paycure.nl op 5 januari 2021 is aangemaakt.
En het genoemde adres Akersingel 162, 1060 NK Amsterdam? Dat is van een woning die op 26 januari 2021 op Funda te koop is aangeboden en zo te zien ook alweer is verkocht. Dat is natuurlijk opmerkelijk, nog afgezien van het feit dat een incassobureau zich niet in een appartement vestigt. Drie signalen op basis waarvan de alarmbellen moeten gaan rinkelen.
De administratieve en technische contactpersoon is ene Muzaffer Özdemir, en zijn contactgegevens staan in de schermafbeelding met de domeininformatie van SIDN. De bedrijfsnaam VonaMedia levert op het eerste gezicht weinig op, behalve een verwijzing naar MSL Callcenter en het bijbehorende domein Mslcall.nl.
Dat domein is door dezelfde Muzaffer Özdemir vastgelegd en bestaat sinds september 2019. Op de website - die overigens voor een groot deel van stockfoto's aan elkaar hangt - wordt echter gesproken van 2015-2016. Hoewel de website Nederlandstalig is, is het bedrijf volgens de contactgegevens gevestigd in de Turkse hoofdstad Ankara.
Wat kun je zelf doen tegen malafide incassobureaus?
Kort samengevat: we hebben een incassobureau dat onduidelijke aanmaningen verstuurt, daar geen openheid over verschaft en bellers telefonisch afwimpelt met vage verhalen.
De website bevat geen KvK-nummer, het bedrijf is gevestigd in een appartement dat enkele weken geleden van eigenaar is verwisseld en de namen van de bedrijven namens wie PayCure Incassobureau stelt te handelen, werden eerder al door de Autoriteit Consument & Markt met oplichting in verband gebracht. Duidelijke zaak.
Al met al zien wij voldoende redenen om te zeggen dat je je onder geen enkel beding onder druk moet laten zetten om toch te betalen, hoe geloofwaardig en betrouwbaar het allemaal ook lijkt.
De Autoriteit Consument & Markt deelt verder de volgende tips:
- Heb je niets gekocht? Betaal de rekening niet, ook niet als het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen;
- Een geluidsopname is niet altijd voldoende bewijs dat je iets hebt gekocht. Wist je niet dat je iets kocht tijdens het telefoongesprek? Dan was het aanbod niet duidelijk genoeg. Als het aanbod niet duidelijk genoeg was, kun je de overeenkomst ongedaan maken. Dan hoef je ook niet te betalen;
- Hang de telefoon op als het incassobureau je lastig blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak stoppen ze vanzelf;
- Twijfel je of de rekening klopt en moet je geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer? Let dan extra goed op;
- Doe aangifte bij de politie als het incassobureau je bedreigt.
Een melding doen bij de ACM ConsuWijzer kan hier.
Integrale tekst uit de valse vordering van PayCure
Tekst uit de valse vordering van PayCure Incassobureau
Geachte [aanhef + naam]
Middels dit schrijven maak ik u kenbaar dat uw vordering bij Piccolocard NL is overgedragen aan PayCure Incassobureau.
Bovengenoemde opdrachtgever heeft uw onderstaande vordering ter incasso ingediend.
Dossiernummer [nummer bestaande uit 8 cijfers]
Bedrag ad € 222,64
Hierbij wordt u in de gelegenheid gesteld om bovenstaande vordering binnen 5 dagen na dagtekening van dit schrijven te voldoen aan PayCure om verdere procedure(s) te voorkomen.
Indien u geen gehoor geeft aan het bovenstaande, stellen wij u hierbij in gebreke en zijn wij genoodzaakt een gerechtelijke procedure tegen u te starten.
In dit kader maken wij u erop attent dat een gerechtelijke invorderingsprocedure zeer hoge kosten met zich mee kan brengen. Om uw vordering veilig en eenvoudig te voldoen, kunt u gebruik maken van onderstaande iDeal link.
factuur.paycure.nl/betalen.aspx?
Betalingen via iDeal worden automatisch verwerkt.
PayCure Incassobureau
Akersingel 162
1060NK Amsterdam
020 - 213 4269
www.paycure.nl