Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • KPN-klanten opgelet: phishingbericht over ‘Kpnmail Webmail blokkeren’

    KPN-klanten opgelet: phishingbericht over ‘Kpnmail Webmail blokkeren’

    In een kort maar krachtige phishingmail dreigen oplichters met het blokkeren van je toegang tot ‘Kpnmail Webmail’. Log niet in, want dit is nep. 

    Valse mail KPN Bron: Fraudehelpdesk

    Met de bovenstaande mail proberen de online oplichters je aandacht te trekken door te dreigen met een opvallende boodschap. Ze proberen jou te manipuleren, door het te laten lijken alsof je snel moet handelen. Activeer je je gebruikersnaam niet? Dan is de consequentie dat je toegang tot ‘Kpnmail Webmail’ wordt geblokkeerd. Dit is een vorm van social engineering. Online oplichters doen dit om jou over de streep te trekken om toch je gegevens achter te laten. 

    Deel geen persoonlijke gegevens

    In de mail word je geacht op ‘Inloggen>’ te klikken. Dit terwijl KPN nooit aan klanten vraagt om inloggegevens of andere persoonlijke informatie te delen via de mail. Dit laat Gerd de Smyter, woordvoerder bij KPN, weten.

    Druk niet op de link

    Voordat je op een link klikt, in dit geval ‘Inloggen>’, is het verstandig om eerst de link te controleren. Ga op je desktop met je muis over de link of houd de link ingedrukt op je telefoon, zonder te klikken. Vergelijk het hele webadres met de link in het bericht of controleer of de domeinnaam leidt naar een betrouwbare KPN-pagina. 

    Als je het niet vertrouwt is het raadzaam om contact op te nemen met KPN. Doe dit niet via de contactgegevens in het bericht, maar zoek de website van KPN op in je browser. 

    Taalfouten

    Het komt vaak voor dat phishingmails taalfouten bevatten. Let daarom altijd goed op slordigheden die je van een officiële instelling niet mag verwachten. Denk aan: spelfouten, gebrekkige formuleringen of een onlogische zinsopbouw. 

    In deze phishingmail staan ook enkele taalfouten. Zo staat er geen komma achter ‘Goedenavond’ en een komma en punt achter “Uw gebruikersnaam is nu vereist.” Daarnaast is ‘Kpnmail Webmail’ dubbelop en verkeerd geschreven. De officiële schrijfwijze op de website van KPN is ‘KPN Webmail’.

    Onpersoonlijke aanhef

    Zodra je een mail krijgt van een instantie waar jij al klant bent, begint het bericht altijd met je naam of klantgegevens. Dit laat KPN op hun website weten. In de bovenstaande mail is de aanhef ook onpersoonlijk. Blijf wel alert, want oplichters kunnen jouw naam ook overnemen van je mailadres. 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant