Consumenten gingen vorig jaar voor bijna vijf miljoen euro het schip in door aankopen van producten via social media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan het achterhalen van een verkoper nog lastiger zijn.
De ACM start daarom de campagne 'Webshop of Nepshop?' om te wijzen op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of soms zelfs zonder website. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar.
Gerelateerd
- Tabaksindustrie gebruikt privédetectives in strijd tegen illegale sigaretten
- Grote lekken in beveiliging harde schijven
- Arnhemse babbeldief veroordeeld tot zeven maanden cel
- Kopen via sociale media: waar moet je op letten?
- Pas op voor neppe PostNL app
- Trap niet in valse winactie HEMA over waardebon
- LMIO waarschuwt voor malafide website berryvanveen.nl