Wil je iets bestellen op sociale media? En ken je de aanbieder niet? Check het bedrijf voordat je je gegevens invult of betaalt!
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) geeft 4 tips waar je op kunt letten als je iets wilt bestellen op sociale media.
Check de reviews
Voordat je ergens koopt, kan je altijd op internet gaan zoeken naar reviews over het bedrijf. Google bijvoorbeeld de naam van het bedrijf samen met het woord 'klacht' of 'review'. Een bedrijf kan zelf ook reviews schrijven. Bekijk daarom altijd meerdere reviews en beoordelingswebsites!
Check KVK en politie
Als je na het controleren van de reviews nog twijfelt over de eerlijkheid van het bedrijf, kan je controleren of het staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Of voer de bedrijfsgegevens in via deze link van de politie om te zien of er meldingen zijn van het bedrijf.
Check contactinfo
Controleer op de website van het bedrijf de contactinformatie. Staat er bijvoorbeeld een telefoonnummer, e-mailadres of fysiek adres? Kijk dan of het bedrijf reageert op een mailtje of bel het bedrijf even op. Controleer ook het adres op Google Maps om te kijken of het adres daadwerkelijk bestaat. Word je naar een compleet andere locatie toegestuurd? Dan kan dat een teken zijn dat je te maken hebt met een nepshop.
Bewaar ook de contactgegevens! Dan kun je deze terugvinden als er iets mis is met je bestelling. Maak ook een screenshot van de advertentie en van de pagina van de verkoper.
Betaal achteraf of verzekerd
Sommige bedrijven bieden verschillende betaalmogelijkheden. Ken je het bedrijf niet goed? Betaal dan achteraf. Als dit niet aangeboden wordt, moet je extra voorzichtig zijn. Controleer alle punten goed, zodat je kan bepalen of je dit bedrijf vertrouwt of niet.
Je kan eventueel ook verzekerd betalen met bijvoorbeeld je creditcard. Als je bestelling niet geleverd wordt, of iets anders krijgt dan dat je hebt besteld, kan je je geld terugkrijgen.