Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Veiligheidsexpert waarschuwt voor Get to Know Me-trend op social media: ‘jij bent data’

    Veiligheidsexpert waarschuwt voor Get to Know Me-trend op social media: ‘jij bent data’

    ‘Wat is je leeftijd?’, ‘Waar woon je?’ en ‘Hoe heet je huisdier?’, dit soort vragen kun je als social media gebruiker verwachten als je meedoet aan de ‘Get to Know Me’-trend. Deze trend staat in het teken van persoonlijke vragen beantwoorden via online surveys, maar dit is niet zo onschuldig als het lijkt. Hoe gevaarlijk is het invullen van een online survey precies?
     

    De ‘Get to Know Me’-trend is ontstaan vanuit het idee dat volgers influencers beter kunnen leren kennen. “Doordat veel influencers dat doen bij een vrij beïnvloedbare doelgroep, wordt het als heel normaal ervaren dat mensen al hun persoonlijke informatie delen”, laat Jelle Wieringa, Security Awareness Advocate weten. Uiteindelijk kregen de volgers zelf ook korte surveys in hun inbox om zichzelf te beschrijven. 

    Deze surveys zijn een goudmijn voor cybercriminelen. Zelfs de FBI waarschuwt voor deze trend, meldt Chicago Monitor. Ook Wieringa benadrukt het gevaar voor het invullen van online surveys: “Mensen hebben geen idee hoe cybercriminelen te werk gaan en wat ze nodig hebben aan munitie om jou te manipuleren.”

    Het gevaar van de ‘Get to Know Me’-trend

    Cybercriminelen kunnen zich eenvoudig voordoen als een bekende influencer door bijvoorbeeld hun account te kopiëren. Dit valt onder identiteitsfraude. De crimineel stuurt vervolgens surveys naar volgers van de influencer en vissen daarmee naar informatie die je normaal niet zou willen prijsgeven aan een crimineel. “Het is de combinatie van informatie die krachtig is”, laat Wieringa weten. Als criminelen eenmaal jouw persoonlijke data in handen hebben, is het voor hen een stuk eenvoudiger om toegang te krijgen tot jouw online accounts. 

    Wees voorzichtig met wat je deelt

    “Ik denk dat de meeste mensen denken dat alles gratis is online, maar niets is gratis in het leven. Zeker niet online. Jij bent data en je betaalt met je informatie”, zegt Wieringa. Vul dus pas een online survey in als je eerst grondig hebt gecheckt of de afzender deugt. Als blijkt dat de survey niet echt van belang is, vul deze dan niet in. “Als de data eens is ingevuld, dan kan de hacker dit verkopen of op een andere manier misbruik van maken, want data is geld.” 

    Vraag jezelf dus af: Wat wil ik überhaupt delen over mijn digitale identiteit en is die informatie die ik deel het mij waard om bijvoorbeeld gehackt te worden?

    Toch mijn gegevens ingevuld

    “Ga naar de politie en doe aangifte”, vertelt Wieringa. Probeer ook de informatie die je hebt blootgegeven te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan je wachtwoorden. “Wachtwoorden zijn de sleutels tot je digitale identiteit.” Daarom adviseert Wieringa:

    • Gebruik een wachtwoordmanager om je complexe en unieke wachtwoorden te beheren.
    • Stel tweefactorauthenticatie in of ga passkeys gebruiken.

    Tot slot geeft Wieringa als tip om je social media accounts af te schermen. “Ga kritisch om met de data die je hebt en realiseer je dat jouw data voor cybercriminelen geld waard is.” 

    Lees ook

  • Ook interessant