Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Wat is identiteitsfraude?

    Wat is identiteitsfraude?

    Identiteitsfraude is het gebruik van frauduleus verkregen persoonsgegevens om toegang te krijgen tot computersystemen en bank- en creditcardrekeningen om goederen, krediet of andere diensten te verkrijgen.

    Wat kan er gedaan worden als je gegevens via identiteitsfraude in handen zijn gevallen van oplichters? Dat kan van alles zijn. Zoals het kopen van (dure) producten met jouw bankrekening- of creditcardnummer of het openen van een nieuwe creditcard- of bankrekening. Ze kunnen een (telefoon)abonnement aanvragen op jouw naam en zelfs een lening afsluiten om bijvoorbeeld een auto te kopen.

    Je persoonlijke gegevens kunnen op meerdere manieren worden verkregen:

    • Het doorzoeken van jouw afval naar documenten met persoonlijke informatie, zoals bankrekening- of creditcardoverzichten.
    • Het stelen van de post.
    • Via het hacken van computersystemen.
    • Via skimmen; het kopiëren van jouw pinpas- of creditcardgegevens bij gebruik in een winkel of bij een geldautomaat.
    • Via phishing. Je krijgt dan een legitiem lijkende e-mail die je via een link naar een 'verkeerde' website wil lokken om daar je gebruikersnaam, wachtwoord, etc. te ontfutselen. Zo kan het lijken alsof het mailtje van bijvoorbeeld Visa of de Rabobank komt, maar is het eigenlijk een mail van criminele phishers.
    • Door 'social engineering'. Dit betekent dat je wordt opgebeld door iemand die zegt bij jouw bank te werken en je vraagt om bijv. je gebruikersnaam, wachtwoord, de veiligheidscode van je creditcard, je burgerservicenummer, etc.
    • Via doorverkoop van gegevens die je doorgeeft op internet, al dan niet standaard, dan wel via een 'lek' in de organisatie, zoals een omgekochte werknemer.

    Wat kun je doen om het te voorkomen?

    • Versnipper persoonlijke documenten voordat je ze weggooit.
    • Onthoud je pincode en draag deze niet bij je op een papiertje.
    • Kies bij het registreren op websites voor een moeilijk wachtwoord en zeker niet iets dat makkelijk kan worden geraden, zoals de naam van je kinderen of je straatnaam. Wijzig je wachtwoord ook regelmatig.
    • Laat geen persoonlijke documenten achter op je werk.
    • Als je niet de enige bent die toegang heeft tot je (werk)computer, sluit deze dan altijd af na gebruik. Een ander kan via de geschiedenis van je internetbrowser veel over je te weten komen.
    • Wis alle data op je computer voordat je deze verkoopt of weggeeft.
    • Als je een mail krijgt van een bedrijf die je vraagt om je persoonlijke informatie en je met een link naar een website lokt; controleer dan altijd de url van de website. Als er bijv. www.rabobanc.nl staat in plaats van www.rabobank.nl, dan weet je dat je niet op de site van de Rabobank bent.
    • Zet bij ontvangst meteen een handtekening op je bankpas/creditcard en meldt verlies of diefstal van de kaart meteen bij de bank of creditcardmaatschappij.
    • Bewaar documenten met je burgerservicenummer, pincode en andere gevoelige gegevens veilig (in een brandveilig kistje/kluisje).
    • Bescherm je post. Breng uitgaande post weg naar een postbus of postkantoor en haal binnenkomende post snel op na levering.
    • Geef geen persoonlijke informatie aan verkopers, in levende lijve of aan de telefoon, tenzij je zeker weet met wie je te maken hebt. Als je wordt benaderd en gevraagd om je informatie, ga daar niet op in.
    • Wees uiterst terughoudend en voorzichtig met het invullen van je gegevens op internet. Veel websites vragen om je adres en telefoonnummer, en soms om nog persoonlijkere gegevens. Lees altijd eerst de voorwaarden om erachter te komen wat de organisatie van plan is met jouw gegevens.

    Wat kun je doen als slachtoffer?

    • Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij om je pasjes te laten blokkeren. Vraag om nieuwe passen met nieuwe nummers. Breng ook instellingen die jouw andere rekeningen beheren op de hoogte, zo kunnen zij extra alert zijn op verdachte activiteiten op je rekening.
    • Doe aangifte bij de politie en vraag om een kopie van het proces verbaal. Dit proces verbaal kun je gebruiken om crediteuren te overtuigen dat iemand anders je rekening heeft gebruikt.
    • Bewaar alle correspondentie betreffende de identiteitsfraude. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen, heb je alle papieren op orde.
    • Daarnaast kunt je de fraude melden bij Meld Misdaad anoniem op 0800-7000. Kijk voor meer informatie op www.meldmisdaadanoniem.nl

    Gerelateerd

  • Ook interessant