Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Marktplaats lost 87% van de oplichtingzaken niet op

    Marktplaats lost 87% van de oplichtingzaken niet op

    Dat de meest gebruikte handelssite, Marktplaats, ook de meeste gevallen van oplichting kent, is logisch. Maar waarom voelt een meerderheid zich niet serieus genomen met hun klacht? En waarom lost Marktplaats 87 procent van de problemen niet op?

    Van alle online handelsplaatsen wordt Marktplaats verreweg het meest gebruikt, blijkt uit een enquête onder ruim 23.000 mensen. 90 procent van degenen die online kopen en verkopen, hebben ervaring met deze handelssite. Ruim 1 op de 5 heeft echter óók ervaring met oplichting bij de particuliere koop en verkoop via online handelsplatformen zoals Markplaats.

    De meeste mensen worden opgelicht doordat zij iets betalen, maar het product nooit ontvangen, of een verkeerd, nep of kapot product toegestuurd krijgen. Anderen verkopen juist iets en sturen het op, maar ontvangen nooit geld.

    Slechte bereikbaarheid na oplichting

    Wie melding van oplichting maakt bij Marktplaats, voelt zich in meer dan de helft van de gevallen niet serieus genomen. Ruim 1 op de 5 vindt de site niet goed bereikbaar. Zo licht een respondent toe: 'Ik kan geen telefoonnummer of e-mailadres vinden op de site. Ik heb weleens geprobeerd contact te krijgen, maar dat lukte niet'. Anderen geven aan alleen standaardantwoorden te ontvangen, en geen mens van vlees en bloed te kunnen spreken: 'Dat heeft me drie dagen gekost om een niet blikken marie aan de lijn te krijgen.'

    In de uitzending nemen drie testpersonen de proef op de som wat betreft de bereikbaarheid van Marktplaats. Bekijk hoe de chatrobot reageert op hun melding dat hun account gehackt is.

    Van een grote meerderheid wordt de zaak niet opgelost. Van wie de problemen wel (deels) worden opgelost, is dat in de meeste gevallen niet dankzij inmenging van het handelsplatform. Marktplaats slaagt er in 87 procent van de gevallen niet in om de zaak op te lossen.

    Marktplaatsgebruiker verwacht controle

    De meeste gebruikers van Marktplaats (78%) vinden de site makkelijk in gebruik. Iets minder dan de helft (49%) beoordeelt de site als betrouwbaar. Wanneer we mensen vragen welke gegevens Marktplaats volgens hen op echtheid controleert, blijkt dat veel mensen denken dat het e-mailadres (30%) het telefoonnummer (21%), NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats, 18%), het bankrekeningnummer (16%) of het burgerservicenummer (4%) worden gecontroleerd. Terwijl alleen het e-mailadres standaard wordt gecontroleerd.

    Gevraagd naar welke gegevens Marktplaats zou moeten controleren, volgens de gebruikers, blijkt dat een meerderheid het wenselijk vindt als dit soort gegevens worden gecontroleerd. En dan met name de NAW-gegevens (62%). Ook het e-mailadres (52%), het telefoonnummer (45%) en het rekeningnummer (45%) mag van velen gecontroleerd worden. 26 procent zou willen dan het burgerservicenummer wordt gecontroleerd. 87 procent zou het prettig vinden als Marktplaats zou werken met bijvoorbeeld vinkjes, die gebruikers alleen krijgen als hun gegevens op echtheid zijn gecontroleerd.

    Marktplaats zegt verbetering toe

    In de uitzending van Opgelicht?! spreken we met de woordvoerder van Marktplaats, die aangeeft dat de site de bereikbaarheid zal verbeteren en voor nieuwe accounts ook telefoonnummers gaat controleren. Daarnaast gaat de site gecontroleerde manieren van betalen, via betaalverzoeken of Gelijk Oversteken, beter onder de aandacht brengen bij gebruikers. Bekijk de uitzending via onderstaande link.

    Gehackt op Marktplaats, maar Marktplaats geeft niet thuis

    Meer cijfers uit het onderzoek op de pagina van het Radar Testpanel: Online koop en verkoop: 1 op de 5 is weleens opgelicht

    En hoe tevreden zijn gebruikers van andere platformen, en wat doen zij om oplichting te voorkomen? Lees: Veilig online handelen: welke sites raden gebruikers aan en af?

    Over het onderzoek naar online handelen
    De enquête over online koop en verkoop door particulieren is een samenwerking van Opgelicht?! en consumentenprogramma Radar, beide van AVROTROS. Tussen 22 oktober en 9 december 2019 is de vragenlijst ingevuld door 23.568 mensen. De meesten zijn lid van het Radar Testpanel. Wil je ook uitgenodigd worden voor onderzoeken? Aanmelden is gratis.

  • Ook interessant