Jouw creditcard is afgewezen, staat in een valse mail namens Amazon Prime. Hierdoor zijn een aantal betalingen niet van je account afgeschreven.
“Vanwege een probleem met je kaart, kunnen de kosten van 14,81 dollar en toepasselijke belastingen voor de volgende Amazon Prime-maand niet van je account worden afgeschreven”, staat in de phishingmail. Je kunt dit zogenaamd makkelijk rechttrekken door in je Amazon-account de vervaldatum van je creditcard bij te werken of een andere betaalmethode te kiezen.
Werk snel je betaalkaart bij…
“Als u de betaalkaart niet binnen de komende 24 uur bijwerkt, wordt uw Amazon Prime geannuleerd.” Door te dreigen je account op te heffen, proberen cybercriminelen je onder druk te zetten om op de valse links te klikken. Amazon geeft aan nooit te vragen om het bijwerken van betaalgegevens, wanneer die niet zijn gekoppeld aan een geplaatste Amazon-bestelling of Amazon-service waarop je bent geabonneerd.
Check de afzender
Ook al staat er bij de afzendernaam ‘Amazon Prime’, controleer bij verdachte signalen vanuit welk mailadres het bericht is verstuurd. Een mail vanuit een officieel Amazon-bedrijfsaccount eindigt altijd op: ‘@amazon.nl’, zoals auto-confirm@amazon.nl of no-reply@amazon.nl.
Bovendien behoren urls altijd te verwijzen naar officiële Amazon-websites. Deze bevatten: ‘https://www.amazon.nl’ of bij bijvoorbeeld de Franse variant, eindigt de website op ‘.fr’.
Heb je toch op een link geklikt?
Voel je hier niet vervelend over, het kan iedereen overkomen. Voer een virusscan uit in verband met malware. Verander ingevoerde wachtwoorden en neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Voorkom dat je in de toekomst slachtoffer wordt van phishingmails door op de hoogte te blijven van de laatste nepberichten met onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).