De Fraudehelpdesk en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwen voor oplichters die zich voordoen als medewerkers van de instanties.
Valse sms uit naam van de Fraudehelpdesk
Namens de Fraudehelpdesk worden sms-berichten verzonden waarin staat dat een geldopname bij een Geldmaat zou zijn mislukt. “In de sms wordt gevraagd een bepaald telefoonnummer te bellen om zo in contact te komen met de Fraudehelpdesk. Dat is niet juist. De Fraudehelpdesk is alleen te bereiken via 088-786 7372 en via ons meldformulier”, meldt de organisatie.
Als je belt naar het nepnummer uit de sms, kom je zogenaamd in contact met je bank, met de ‘fraudehelpdesk’ van de bank of met de Fraudehelpdesk. Vervolgens krijg je te horen dat er een verdachte activiteit op je rekening is gezien, waardoor je actie zou moeten ondernemen. Dit heet bankhelpdeskfraude. De Fraudehelpdesk zal nooit dit soort berichten sturen.
Naam NCSC misbruikt in phishingcampagne
Het NCSC meldt dat burgers zowel per mail als telefonisch zijn benaderd door een oplichter die zich voordoet als een officiële medewerker van het NCSC. “De betreffende persoon neemt doorgaans via telefoon of e-mail contact op met individuen om ‘hulp’ te bieden bij online fraude”, laat de instantie weten. Goed om te weten is dat het NCSC nooit op eigen initiatief persoonlijk contact met je zal opnemen.
Sms ontvangen of gebeld door een fraudeur?
- Heb je een dergelijke sms ontvangen? Verwijder deze dan en reageer er niet op.
- Geef nooit jouw persoonlijke gegevens door. Jouw bank zal nooit vragen om inloggegevens of pincodes. Ook hoef je nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.
- Ben je slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Neem dan direct contact op met jouw financiële instelling en doe aangifte bij de politie.