Word jij gebeld door een ‘Amazon-medewerker’, let dan goed op. Er zijn cybercriminelen actief die zich voordoen als betrouwbare medewerkers van het bedrijf en uit zijn op jouw geld. Hoe herken je de verdachte telefoontjes en wat moet je doen als je wordt gebeld?
De Opgelicht?!-redactie ontvangt de laatste tijd veel klachten over valse Amazon-telefoontjes. Cybercriminelen bellen met verschillende 06-nummers, zoals ‘+31 6 26886442’, ‘+31 6 3168354687’, ‘+31 6 52372825’ en ‘+31 6 06-303 396 01’. Als je opneemt krijg je een Engels- of Nederlandstalig bandje te horen. Deze oplichtingstruc lijkt verdacht veel op de valse PayPal-telefoontjes. Dit is waar je op moet letten.
Leer valse Amazon telefoontjes herkennen
Je wordt wijsgemaakt dat er bijvoorbeeld ‘verdachte bestellingen’ zijn gedaan op jouw account of dat er een iPhone 15 Pro is besteld. “Vervolgens wordt een keuzemenu afgespeeld met twee opties: de transactie kan bevestigd of geannuleerd worden. Wie van het keuzemenu gebruikmaakt wordt doorverbonden met een zogenaamde medewerker”, meldt de Fraudehelpdesk op hun site.
Als je het keuzemenu gebruikt, vragen de oplichters of je een app wil installeren, zodat de bestelling geannuleerd kan worden. Met deze app, zoals Anydesk, kan jouw apparaat op afstand worden bestuurd. “Melders geven aan dat na installatie van de app online aankopen zijn gedaan en/of geld is overgeschreven naar voor de melders onbekende rekeningen”, waarschuwt de Fraudehelpdesk.
Wees alert op deze tekenen
Amazon heeft enkele kenmerken op een rij gezet waar je alert op moet zijn bij een verdacht telefoontje:
- De oplichter vraagt je buiten de Amazon-website om te betalen. Denk aan het uitvoeren van bankoverschrijvingen, het mailen van creditcardgegevens of het delen van cadeaukaartgegevens. Oplichters kunnen je zelfs onverwachte terugbetalingen aanbieden.
- De ‘medewerker’ vraagt je een app te installeren of een eenmalig wachtwoord te delen dat je hebt ontvangen.
- De oplichter vraagt om jouw Amazon-wachtwoord of persoonlijke gevoelige informatie.
Word jij gebeld door een zogenaamde Amazon-medewerker?
Krijg je een verdacht telefoontje van iemand die beweert een medewerker van Amazon te zijn? Beëindig dan het gesprek en neem contact op met de klantenservice van Amazon via de website of app, meldt het bedrijf op zijn website. Heb je gebruikgemaakt van het keuzemenu of een medewerker gesproken? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies. Neem bovendien contact op met je bank voor passende hulp, indien je geld hebt overgemaakt.