Jij loopt zogenaamd ‘groot risico om je accounttoegang en alle bijbehorende Ziggo-services te verliezen door een betalingsachterstand’. Je dient direct actie te ondernemen.
Ziggo heeft zogenaamd meerdere pogingen gedaan om contact met je op te nemen over een te late betaling, staat in een phishingmail namens de provider. Jij zou alle waarschuwingen genegeerd hebben van de aanbieder van televisie, internet en telefonie. Om te voorkomen dat ‘zonder verdere kennisgeving jouw Ziggo-account wordt gesloten’, dien je je account te verlengen. Wat erg vreemd is, is dat er onder de ‘nu verlengen’-knop, ook een knop staat om je account te beveiligen. Dit is een van de vele verdachte phishingkenmerken.
Laat je niet om de tuin leiden
Als mailontvanger wordt je behoorlijk onder druk gezet. Je verliest namelijk toegang tot je Ziggo-account en alle bijbehorende services. Bovendien moet je binnen twaalf uur in actie komen, dit roept een gevoel van urgentie op. Het opwekken van angst en druk zijn typische kenmerken van social engineering. Online oplichters doen dit zodat je niet meer rustig nadenkt en uit reflex snel op de valse link klikt.
Blijf dus rustig, ga niet in op het bericht en stuur dit soort phishingberichten door naar de Opgelicht?!-redactie. Zo kunnen wij samen voorkomen dat mensen slachtoffer worden van dit soort online oplichtingspogingen. Je kunt ook op de hoogte blijven van de laatste phishingberichten namens bekende bedrijven via onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Dit kun je doen als je toch op de link hebt geklikt
Wees niet te hard voor jezelf, want dit gebeurt vaker dan je denkt. Voer direct een virusscan uit om je apparaat te kunnen beschermen tegen mogelijke malware. Indien je hebt ingelogd, verander dan ook je inloggegevens en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. En neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.