‘Op 19 mei 2025 probeerde Vattenfall het bedrag van jouw rekening af te schrijven, wat helaas niet is gelukt’, mailen cybercriminelen namens de energieleverancier.
“Betaal het bedrag alsnog in 1 keer via iDEAL om bijkomende kosten en afsluiting te voorkomen”, staat in het bericht. De uiterste betaaldatum zou 25 mei 2025 zijn. Laat je alleen niet bang maken doordat deze datum al verstreken is en er sancties zouden volgen. Het gaat namelijk om een phishingmail. Goed om te weten: deze zogenaamde deadline wordt soms aangepast om het bericht echter te laten lijken. Ook staat er een klantnummer en notanummer in de mail, bijvoorbeeld ‘notanummer: 73615003’, om jouw vertrouwen te wekken.

Pas op voor verschillende versies van deze nepmail
Wees extra alert, want deze zelfde mail is verstuurd met verschillende mailonderwerpen, waaronder: ‘Kritiek: Openstaande betaling Vattenfall – Voorkom stopzetting’, ‘Actie vereist: Betaal vandaag om contractbeëindiging te stoppen’ en ‘Uw Vattenfall overeenkomst: Spoedige betaling ter continuering’ en ‘Achterstallige nota’.
Is Eneco jouw energieleverancier? Let ook op voor mails over openstaande geldbedragen. Momenteel is er namelijk ook een valse mail namens Eneco in omloop met precies dezelfde tekst en hetzelfde zogenaamde openstaande bedrag van 342,03 euro. In alle gevallen geldt: trap er niet in en klik op geen enkele verdachte link.
Dit kun je doen als je toch hebt geklikt
Wees niet te hard voor jezelf indien je toch op een link hebt geklikt of geld hebt overgemaakt. Het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Zorg er bovendien voor dat alle software op je apparaat up-to-date is.
Als je jouw inloggegevens hebt gedeeld, wijzig deze dan direct en zorg voor unieke sterke wachtwoorden. Doe bovendien aangifte bij de politie bij geldoverboekingen. En neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Voor gerichte hulp kun je terecht bij de klantenservice van Vattenfall.