Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Valse Eneco-mail in omloop: ‘U heeft een betalingsachterstand van 342,03 euro'

    Valse Eneco-mail in omloop: ‘U heeft een betalingsachterstand van 342,03 euro'

    Op 23 maart 2025 heeft Eneco zogenaamd geprobeerd 342,03 euro van jouw rekening af te schrijven. Dat is niet gelukt. In het bericht staat een link om zelf de nota te betalen.

    Om bijkomende kosten en stroom- of gasafsluiting te voorkomen, dien je het geldbedrag in één keer te betalen via iDEAL. “Dit bedrag is uw opgebouwde nota bestaande uit openstaande facturen en/of (deels) uw jaarrekening”, staat in de phishingmail

    Eneco laat op zijn website weten dat als je per mail gevraagd wordt om een nota te betalen, je eerst naar de Eneco-app of ‘Mijn Eneco’ moet. Hier vind je een overzicht van al je openstaande nota’s en nieuwe berichten. 

    Zo herken je een echt Eneco-bericht

    • Staat er een klantnummer in het bericht? Check dan of dit nummer overeenkomt met jouw klantnummer in de Eneco-app of in ‘Mijn Eneco’. 
    • Legitieme mailadressen van Eneco eindigen meestal op: ‘@eneco.com’, ‘@e.eneco.com’ of ‘@eneco.nl’.
    • Een echte Eneco-url begint met: ‘www.eneco.nl’, ‘inloggen.eneco.nl/’ of ‘ene.co/’. Controleer ook of het webadres begint met ‘https://’. 
    • Eneco vraagt om betalingen via ‘pay.eneco.nl’. Een link die eruit ziet als ‘eneco-betalingen.nl’ is dus nep.
    • De energieleverancier zal nooit vragen om je persoonlijke informatie, zoals je inlogcodes. 

    Heb je het geldbedrag betaald?

    Neem direct contact op met de klantenservice van Eneco en je bank of financiële instelling. Wellicht kan de betaling ongedaan worden gemaakt. Verander ook je wachtwoorden en voer een virusscan uit in verband met eventuele malware.

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant