KPN mailt je over verdachte activiteit via jouw telefoonnummer en IP-adres, zogenaamd veroorzaakt door online fraudeurs. Laat je niets wijsmaken, want dit is een phishingmail.
Om je KPN-account te beschermen tegen verschillende virussen, dien je speciale beveiligingssoftware te activeren. Het KPN Beveiligingsteam mailt je zogenaamd een link om je te beschermen tegen kwaadwillenden. Behalve dat het KPN-logo twee keer naast elkaar staat en de layout van het bericht afwijkt van de officiële KPN-huisstijl, wordt je als klant erg onder druk gezet. Dit klopt natuurlijk niet.

Hoe weet je of dit bericht echt is?
KPN schrijft op zijn website dat je ook kunt inloggen op jouw account via ‘MijnKPN’ om je facturen en openstaande bedragen te bekijken. Controleer bovendien de mailafzender, want KPN verstuurt alleen mails vanaf ‘@kpn.com’ en ‘@campagnes.kpn.com’. Blijf wel waakzaam op verdachte signalen die wijzen op phishing. Cybercriminelen kunnen mailadressen namelijk ook spoofen. Wees ook alert op betrouwbare KPN-mails, schrijft het telecombedrijf op hun website. Na het wijzigen van je gegevens, ontvang je altijd een mail. Lees deze goed door, adviseert KPN, en neem contact op als jouw gegevens niet kloppen.
Heb je toch op deze KPN-phishingmail gereageerd?
Wees niet te hard voor jezelf, dit gebeurt vaker dan je denkt. Verander direct je inloggegevens indien je deze hebt ingevuld en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde wachtwoorden gebruikt. Gebruik in het vervolg absoluut niet op meerdere plekken hetzelfde wachtwoord.
Scan je apparaat om malware op te sporen en te verwijderen. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Je kunt ook contact opnemen met de KPN-klantenservice voor gerichte ondersteuning.