“Dit is de laatste herinnering van het pakket dat naar ons is teruggestuurd, we nemen hierna geen contact meer met je op!”, mailen oplichters namens de FedEx.
“Je MOET de bezorgkosten van 4,95 EUR betalen en binnen 3 werkdagen laten bezorgen”, staat in de valse mail namens FedEx. Zo’n dreigende en dwingende toon hoef je natuurlijk niet te verwachten van een bedrijf als FedEx. Dit is dan ook een typische manier van communiceren die online oplichters toepassen om je onder druk te zetten.

Blijf kalm en klik nergens op
In de nepmail wordt ook beweerd dat FedEx jouw pakket niet langer dan drie weken kan vasthouden. Als vervolgstap dien je op de link te klikken en de levering te bevestigen. Met zulke psychologische trucs proberen de oplichters je dus snel op de valse link te laten klikken. Val er dus niet voor en ga niet in op het bericht.
Herken de signalen
Goed om te weten: cybercriminelen sturen regelmatig frauduleuze berichten uit naam van bezorgdiensten zoals FedEx. Je kunt hier eerdere alerts van FedEx-phishingberichten terugvinden en wellicht een rode draad herkennen om in de toekomst sneller de verdachte signalen op te vangen. Krijg jij vaker dit soort frauduleuze berichten, stuur deze dan door naar de Opgelicht?!-redactie en help ons voorkomen dan anderen slachtoffer worden.
Heb je toch op de link geklikt?
Dit kan gebeuren, schaam je dus niet. Voer een virusscan uit in verband met malware. Wijzig je wachtwoorden indien je deze hebt gedeeld en neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.