Ben jij slachtoffer geworden van digitale cybercrime? Vanaf nu kun je direct bellen met de politie. Eerst een afspraak maken om aangifte te kunnen doen is verleden tijd.

Slachtoffers van online oplichting in Midden-Nederland kunnen voortaan direct bellen met de politie. Een centralist van de meldkamer bepaalt of de politie bij jou aan de deur komt of dat hij het direct zelf kan afhandelen. “Bij een woninginbraak stellen we sporen veilig, het is belangrijk dat we dit bij digitale criminaliteit ook doen”, meldt de politie op hun website. 

In de meeste gevallen zal je als slachtoffer online aangifte moeten doen. Op deze manier kunnen alle gegevens landelijk geanalyseerd worden, wat de pakkans van de daders vergroot.

Bij welke feiten kun je contact opnemen?

De politie komt ter plaatse bij vormen van:

Als slachtoffer bepaal je zelf of je de politie aan huis wil hebben of dat je online aangifte wil doen. Het voordeel van bij het slachtoffer thuiskomen, is volgens de politie dat verdere schade voorkomen kan worden. “Bij bankhelpdeskfraude komen criminelen namelijk vaak nog de bankpas ophalen. Door hier op tijd van te weten en op te anticiperen pakken we ook deze daders.”

Mentale schade

Uit de praktijk blijkt dat mensen zich schamen als ze online zijn opgelicht en denken dat ze het hadden kunnen voorkomen, laat de politie weten. De mentale schade is voor sommige mensen zo groot, dat het net voelt als een woninginbraak. Ook voelen ze zich online niet meer veilig. De politie hoopt hier verschil in te maken door de slachtoffers direct de juiste hulp te bieden. 

Lees ook