Phishingmail in omloop: ‘Betaal €0,99 douanekosten om jouw PostNL-pakket te ontvangen’
'Jouw PostNL-pakket is aangekomen, maar kon niet worden bezorgd vanwege openstaande douanekosten', mailen oplichters namens de bezorgdienst.
Wil je alsnog jouw PostNL-pakket ontvangen, dan dien jij zogenaamd douanekosten te betalen, maken online oplichters je wijs in de nepmail. De verwachte levering zou op 29 juli 2025 zijn. Het pakket zou zijn aangekomen in het sorteercentrum, maar kon niet worden bezorgd.
Trap er niet in
Het nepbericht staat vol met manipulatietechnieken, zoals: "Belangrijk: Betaal binnen 48 uur. Zonder betaling wordt uw pakket geretourneerd naar de afzender en kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht." Ook wordt er gedreigd dat je je pakket alleen kunt ontvangen als je het geld overmaakt. Doe je dit niet, dan wordt het pakket geretourneerd.
De oplichters stellen je ook weer gerust, want na een succesvolle betaling zou jouw zending binnen 24 uur bezorgd worden. Trap er niet in, want op deze manier proberen de fraudeurs je zover te krijgen dat je op de valse link klikt om geld over te maken.
Dit kun je doen als je toch hebt gereageerd
- Weg met de schaamte, want dit gebeurt vaker dan je denkt.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Jouw apparaat is mogelijk besmet met malware. Voer daarom zo snel mogelijk een virusscan uit.
- Indien je gerichte vragen of hulp nodig hebt, dan kun je contact opnemen met de klantenservice van PostNL.
