De Rabobank waarschuwt momenteel weer voor valse e-mails waarmee criminelen uit naam van de bank persoonlijke gegevens proberen te ontfutselen. De e-mails lijken verzonden door de Rabobank, maar zijn dat niet. Ze zijn volgens de financiële instelling ook nauwelijks van echt te onderscheiden.
De reden dat Rabo met de waarschuwing naar buiten komt is een 'forse verhoging' van het aantal meldingen bij de bank. Het gaat hierbij zowel om klanten die slachtoffer zijn, als klanten die verdachte zaken opmerkten. Exacte cijfers wist een woordvoerster niet direct te melden. Het gaat volgens haar zeker om honderden klachten, omdat de bank anders niet met een dergelijke waarschuwing naar buiten komt. Ook bij Opgelicht?! stromen de meldingen over valse e-mails namens de Rabobank binnen.
Incasso terugboeken
De valse e-mails zijn veelal gericht op het annuleren, terugboeken of bevestigen van een incasso-opdracht of organisatie die geld van uw rekening mag afschrijven, aldus de bank. Bij Opgelicht?! komen ook veel meldingen binnen over berichten waarin de ontvanger wordt verzocht een nieuwe bankpas aan te vragen. Mensen die een dergelijke mail hebben ontvangen of andere verdachte zaken merken, worden verzocht contact op te nemen met de Rabobank.
Voorbeelden
Bekijk de afbeeldingen bij dit bericht voor een aantal voorbeelden van valse e-mails uit naam van de Rabobank die onlangs bij Opgelicht?! binnenkwamen.
Download de Opgelicht?!-app
In de Opgelicht?!-app vind je een overzicht van de meest actuele waarschuwingen op het gebied van oplichting en bedrog. Wil je op de hoogte blijven? Download dan de app.
Bron: ANP/Opgelicht?!