Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nepnummers van ING verspreiden zich als een lopend vuurtje via phishingberichten

    Nepnummers van ING verspreiden zich als een lopend vuurtje via phishingberichten

    Momenteel hebben online oplichters hun pijlen gericht op het vervalsen van het ING telefoonnummer, waarschuwt de financiële instelling. Voorkom dat jouw gegevens in verkeerde handen vallen en regel je bankzaken alleen met de échte ING bank. 
     

    “Er is zojuist een bedrag van 3500 euro geprobeerd op te nemen aan de geldmaat. Bent u dit niet geweest? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice 085 060 (...)”, is een van de phishingberichten die namens ING rondgaat. Het telefoonnummer dat wordt genoemd is echter vals. 

    Dit gebeurt er als je het telefoonnummer belt

    De phishingberichten die rondgaan worden verspreid via Whatsapp of per sms. Onderstaand enkele voorbeelden. 
     

    De aanleiding van de berichten verschilt, maar het doel blijft hetzelfde: contact opnemen met ING. Zodra je het nepnummer belt, krijg je een oplichter aan de telefoon. Die beweert voor ING te werken en vertelt bijvoorbeeld dat jouw geld in gevaar is. De crimineel stelt zich vervolgens behulpzaam op en verzoekt je mee te werken aan het ‘veiligstellen’ van je geld. In plaats van dat jouw geld in goede handen komt, maak je al je geld over naar de oplichter.

    Psychologische trucs

    Dit is een vorm van sociale manipulatie. De criminelen proberen angst te zaaien, zodat je uiteindelijk met ze mee gaat werken. Het gevolg is dat ze persoonlijke of gevoelige informatie bij je los krijgen. 

    ING Alarmlijn

    Heb je ergens je persoonlijke bankgegevens ingevuld of zie je verdachte activiteit op je rekening? Neem dan altijd contact op met de ING Alarmlijn. De bank kan jouw betaalproduct of rekening blokkeren als er sprake is van opvallende transacties. Voor deze handeling hoef je nooit zelf je geld over te maken naar een andere rekening. 

    Het nummer van de ING Alarmlijn is een vast nummer: ‘020 22 888 00’. De alarmlijn is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Zoek dit nummer altijd zelf op via de ING-website of in de Mobiel Bankieren App onder het kopje ‘Service’. Tip van ING: sla het nummer op in je contacten. Zo kan je de bank makkelijk bereiken als je snel hulp nodig hebt. 

    Bel vanuit de ING-app

    Als je naar ING belt vanuit de ING-app, heeft de bank jouw gegevens direct bij de hand. 

    Zo werkt het:

    • Open de app en log in;
    • Tik op het Service-icoontje rechts onderin het scherm;
    • Scroll naar beneden en kies het telefoonnummer van de klantenservice of de alarmlijn; 
    • Bel en spreek in waarvoor je belt;
    • De ING heeft jouw gegevens bij de hand en kan je direct verder helpen.

    Bron: ING

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant