Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Rabobank-klanten opgelet! Deze mails in jouw inbox zijn nep

    Rabobank-klanten opgelet! Deze mails in jouw inbox zijn nep

    Ben je klant bij de Rabobank? Wees dan alert op onderstaande valse e-mails over jouw account. Oplichters proberen namelijk via deze nepberichten naar jouw gegevens te vissen.

    De Fraudehelpdesk waarschuwt momenteel actief voor de phishing berichten uit naam van de Rabobank. Met onderwerpen als 'laatste herinnering', 'aanvullende informatie vereist' of 'klantmelding' lijkt het alsof je snel moet handelen. Echter, binnen enkele seconden belanden jouw gegevens in handen van cybercriminelen.

    Toegang en functies uitgeschakeld

    Eén van de gehaaide e-mails die momenteel in omloop is, betreft een 'klantmelding'. De mail wekt de indruk dat je toegang en functies tot je Rabobank-rekening tijdelijk zijn uitgeschakeld. Deze maatregel zou zijn genomen omdat je op een eerder verificatieverzoek niet hebt gereageerd. Om je rekening weer te kunnen gebruiken, moet je jouw identiteit online bevestigen. Klik niet op de link en voer al helemaal niet je gegevens in! Zodra je dit namelijk doet, hebben criminelen toegang tot jouw account.

    Volledige tekst van valse e-mail

    Beste klant,

    Wij informeren u dat de toegang en functies van uw Rabobankrekening tijdelijk zijn uitgeschakeld.

    Deze maatregel is genomen omdat u ons eerdere verzoek om deverplichte verificatie van uw Online Bankieren-profiel uit te voerenheeft genegeerd. Voordat we het gebruik van uw kaart opnieuw inschakelen, hebben we u nodig om uw identiteit te bevestigen door een reeks gegevens in tevullen die al op onze site zijn ingevoerd op het moment van uwregistratie op het Rabobank portaal. Wij nodigen u uit om op de volgende knop te klikken en de instructieste volgen.

    inloggen (Link)

    Houd er rekening mee dat de toegang tot Rabobank-services (inclusiefopnames en betalingen) en het gebruik ervan beperkt zijn totdat deupdate correct is uitgevoerd. We blijven tot uw beschikking voor elke vorm van opheldering en informatie!

    Aanvullende informatie vereist

    Ook gaat er een phishing mail rond over over dat je zogenaamd beschikt over meerdere zakelijke rekeningen. In verband met de nieuwe wet en regelgeving wordt er gevraagd of je even jouw contactgegevens kan bijwerken en daarvoor heb je nog twee dagen de tijd. Oplichters achter deze valse mail 'helpen' je een handje; via de getoonde QR-code kan je eenvoudig je gegevens aanvullen. Doe dit niet! Want ook dan kunnen criminelen bij je gegevens.

    Laatste herinnering

    Tot slot waarschuwen we je ook nog voor een andere nepmail. Ook deze mail attendeert jou er zogenaamd op om je gegevens aan te vullen. De opmaak van deze e-mail duidt overduidelijk op phishing. Naast grammaticale fouten, komt ook de lay out niet overeen met die van Rabobank.

    Phishing mail ontvangen?

    Ontvang je berichten van de Rabobank die je niet vertrouwt? Open geen linkjes en scan geen QR-codes. De bank zal jou nooit via een dergelijk bericht vragen om in te loggen op je account. Blijf je twijfelen? Neem dan contact op met de klantenservice of check even deze pagina
     

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant