Heb jij onlangs een verblijf, vlucht of hotel geboekt via Booking.com? Let dan op, want jouw reservering zou niet zijn niet voltooid, mailen online oplichters.
“Helaas konden we uw reservering niet voltooien omdat uw huidige
betaalmethode niet werkte”, schrijven de online fraudeurs. Om je boeking toch te behouden, dien je zo snel mogelijk je betaalgegevens bij te werken via de onderstaande knop. Laat je niet bang maken met dreigementen dat jouw vakantie in het water zou vallen, want het gaat hier om phishing. Via de blauwe knop ‘Betaalmethode bijwerken’ zou je jouw gegevens snel kunnen bijwerken. Doe dit alleen niet, want hier zit dus een frauduleuze link achter.

Signalen die wijzen op phishing
In deze nepmail word je alleen aangesproken met ‘Beste’, zonder naam of andere persoonlijke informatie. Dit is natuurlijk erg vreemd en een typisch signaal dat kan wijzen op phishing. Online oplichters maken in valse berichten namelijk vaak gebruik van een onpersoonlijke aanhef om grote groepen mensen tegelijk te benaderen.
Dit kun je doen als je toch hebt gereageerd op een nepmail
Voer een virusscan uit in verband met malware. Verander ingevoerde wachtwoorden en zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Neem bovendien contact op met de klantenservice van Booking.com voor gerichte vragen en ondersteuning.