“Jouw Ziggo-account is inactief en uitgeschakeld in overeenstemming met de gebruiksvoorwaarden van Ziggo”, mailen online oplichters namens de Ziggo- klantenservice.
Hoewel onderaan de mail een oranje streep in de Ziggo-kleur staat, wordt in het phishingbericht niet eens het logo van Ziggo gebruikt. Dit is erg verdacht. Bovendien heeft de mail een onpersoonlijke aanhef. Dit doen cybercriminelen bij valse mails om in één keer grote groepen mensen te benaderen. Bovendien dreigen de oplichters jouw Ziggo-account te verwijderen als je niet binnen 24 uur jouw account herstelt. Laat je niet onder druk zetten en klik op geen enkele verdachte link.

Zo kun je betrouwbare Ziggo-mails beter herkennen
Betrouwbare mails van Ziggo worden verstuurd vanuit de volgende domeinen: ‘@ziggo.com’, ‘[email protected]’ en ‘[email protected]’. Heb je een mail ontvangen van een van deze domeinen die alsnog verdacht lijkt, blijf dan alert. Cybercriminelen kunnen mailadressen namelijk ook spoofen, waardoor het lijkt alsof ze door een betrouwbare afzender zijn verstuurd.
Heb je toch je gegevens gedeeld of op een link geklikt?
- Schaam je niet, want phishingmails lijken steeds echter en zijn daardoor lastiger te herkennen.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Stel het niet langer uit en update direct je apparaten, zodat deze beter beschermd zijn.
- Voor verdere vragen kun je ook contact opnemen met de klantenservice van Ziggo.