Klanten van Rabobank opgelet. Momenteel circuleert er een phishingmail waarin staat dat er een transactieverzoek is gedaan voor jouw creditcard. Geen paniek, want het gaat in dit geval om een valse creditcard.
In het bericht staat dat het creditcardnummer begint met ‘4878’. Begint jouw creditcard niet met deze cijfers? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk je twijfels bij deze mail. De oplichters hebben zich daar al goed op voorbereid. Zo kun je de transactie annuleren als je denkt dat iemand anders deze transactie heeft gedaan met jouw kaart, maar doe dit vooral niet.
Het is overigens niet de eerste keer dat er phishingmails namens Rabobank worden verstuurd. Op de hoogte blijven van dit onderwerp? Dat kan via onze Opgelicht?!-app (gratis te downloaden via de App Store en Play Store).
Check de link
Bij een betrouwbaar webadres van Rabobank staat vóór de eerste ‘/’ altijd ‘rabobank.nl’. Een goede url is bijvoorbeeld ‘https://www.rabobank.nl/particulieren’ en een foute url is ‘https://www.rabobank.nl.nu/’.
Check zelf links in een bericht door op je desktop met je cursor op de link te gaan staan en op je telefoon door de link ingedrukt te houden. Zorg dat je niet klikt. In beeld verschijnt vervolgens de volledige link. Om je op weg te helpen geven we je een aantal tips hoe je een vals webadres kunt herkennen.
Controleer de afzender
“Lees de url of het mailadres altijd minimaal twee keer ter controle”, vertelt Twan, productmanager bij Rabobank, in een online video. Zo blijkt dat bovenstaand bericht afkomstig is van ‘[email protected]’, terwijl in een officieel mailadres van Rabobank altijd ‘@rabobank.nl’ staat.
Er zijn meerdere wegen die naar Rabobank leiden
Als je klikt op de oranje knop ‘ANNULEREN TRANSACTIE’, kun je naar een valse website worden gestuurd die sprekend lijkt op de officiële website van Rabobank. Het kan ook voorkomen dat er malware op je apparaat wordt geïnstalleerd.
Het is daarom altijd verstandig om zelf de Rabo-app te openen op je telefoon of de officiële Rabobank website op te zoeken via je webbrowser en niet via een link in een bericht. Log daar vervolgens in op jouw account en kijk of je hetzelfde bericht hebt ontvangen.
Gegevens ingevuld, wat nu?
Neem direct contact op met je bank voor de juiste hulp. Als je alleen op de link hebt geklikt is er geen directe reden tot paniek. Sluit de pagina direct af. Heb je er geen goed gevoel over? Dan kun je altijd een virusscanner downloaden. Heb je alleen de mail geopend? Verwijder dan het verdachte bericht.