Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Pas op voor slinkse 'spoofingtelefoontjes', zogenaamd van de bank

    Pas op voor slinkse 'spoofingtelefoontjes', zogenaamd van de bank

    Criminelen hebben de afgelopen maanden miljoenen euro's buitgemaakt door klanten van banken te bellen en ze met een babbeltruc te verleiden geld naar een andere rekening over te maken. De oplichters deden zich voor als een medewerker van de fraudehelpdesk en misbruikten daarvoor het telefoonnummer van de bank. Opgelicht maakte al eerder melding van deze 'spoofing'-telefoontjes.

    Voornamelijk klanten van ING zijn de dupe geworden van deze zogeheten spoofing-techniek. Van de grote banken is alleen Rabobank bereid de schade te vergoeden, terwijl klanten van ING en ABN AMRO zelf opdraaien voor de schade.

    'Meldingen sinds april bijna vervijfvoudigd'

    Volgens Betaalvereniging Nederland zijn de meldingen bij de banken over deze helpdeskfraude sinds april bijna vervijfvoudigd, van 60 meldingen in april naar zo'n 300 in juli. Bij spoofing wordt gebruikgemaakt van internetbellen, waarbij de beller zelf het nummer kan kiezen dat de ontvanger op zijn telefoon te zien krijgt.

    Politie over spoofing

    Fred Ootes legde in april dit jaar in Opgelicht?! al uit hoe de fraudeurs te werk gaan. 'We krijgen veel meldingen van mensen die denken dat ze door de bank worden gebeld. De persoon aan de andere kant van de lijn zegt ook dat-ie van de bank is, en daarbij ook dat het geld van die persoon op de bank in gevaar is en snel overgemaakt moet worden naar een andere rekening. Dit was niet de bank die belde, maar een crimineel'.

    Volgens Ootes heet deze methode 'spoofing', waarbij criminelen websites en applicaties gebruiken om te kunnen doen alsof ze met het nummer van de bank bellen. Ootes benadrukt: banken zullen eigenlijk nooit telefonisch vragen geld over te maken.

    Mer tips vind je in dit artikel: 'Oplichters spoofen het telefoonnummer van je bank' en in deze video:

    Schade niet vergoed bij ING en ABN AMRO

    ING en ABN AMRO zeggen schade als gevolg van spoofingfraude niet te vergoeden omdat slachtoffers zelf het geld hebben overgemaakt. Rabobank vergoedt de schade wel, volgens een woordvoerder omdat 'het voor de klant lijkt alsof het echt vanuit de bank komt en de identiteit van de bank door de oplichter wordt gebruikt.'

    Volgens NLdigital, branchevereniging van de digitale sector, werkt de telecomsector eraan om misbruik van belangrijke telefoonnummers door spoofing tegen te gaan: 'Wij zijn in gesprek met de overheid, de politie, banken om samen te zoeken naar oplossingen. Daarnaast voeren we, samen met overheid en andere sectoren, landelijke publiekscampagnes om mensen alert te maken op fraude via telefoon, WhatsApp, sms of email.'

    Bron: ANP 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant