Online oplichters doen zich voor als de online bank Knab en melden dat je jouw telefoonnummer moet verifiëren. ‘Doe dit uiterlijk 14 april’, maken ze je wijs.
“Als uw telefoonnummer niet binnen 14/04/2025 wordt geverifieerd, kan uw account tijdelijk worden opgeschort", staat in het phishingbericht. Laat je niet opjagen, want een legitiem bericht van Knab begint nooit met een onpersoonlijke aanhef als ‘Beste klant’. De bank zal je altijd persoonlijk aanspreken. Ook zal een betrouwbaar bedrijf als Knab nooit dreigen met het tijdelijk opschorten van je account en je onder druk zetten met dit soort deadlines. Trap dus niet in deze psychologische trucs van oplichters.

Log in op je eigen bankomgeving
Knab is ook op de hoogte van deze valse mail en heeft de mail als waarschuwing geplaatst op hun website. Goed om te weten: Als je een verzoek krijgt van Knab om je opnieuw te identificeren, dan vind je hier ook een melding over in de Knab-app en in jouw Persoonlijke Bankomgeving. Controleer bij een bericht van Knab ook of het mailadres eindigt op ‘@knab.nl’, maar wees je er van bewust dat oplichters mailadressen kunnen spoofen. Controleer een bericht daarom altijd op meerdere kenmerken die op phishing wijzen, zodat je zeker weet dat het bericht betrouwbaar is.
O nee, heb je je telefoonnummer geverifieerd?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander eventueel ingevoerde wachtwoorden en activeer direct tweestapsverificatie.
- Neem contact op met het alarmnummer van Knab voor de juiste hulp. Doe dit ook als je twijfelt of je met oplichting te maken hebt.