Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Opgelicht?! ziet toename slachtoffers van spoofing door 'bankmedewerker'

    Opgelicht?! ziet toename slachtoffers van spoofing door 'bankmedewerker'

    We krijgen de laatste tijd veel meldingen van mensen die zijn opgelicht via 'spoofing'. Het gaat met name om oplichters die je bellen en zich voordoen als een medewerker van je bank. Door een verhaal op te hangen dat je rekening gevaar loopt, proberen ze je geld afhandig te maken. De schade loopt in sommige gevallen op tot in de tienduizenden euro's. Alles wat je moet weten over deze verfijnde oplichtingstruc, lees je hier.

    'Ik werd gebeld door Fraudedesk van ING, zo stond op mijn telefoon. Ze vertelden dat mijn geld moest worden veiliggesteld, in verband met hackpogingen van mijn rekening. Ik heb vervolgens al mijn geld, € 41.500, overgemaakt naar een andere rekening. Daarna werd ik gelijk door de ING gebeld. Al het geld was weg naar een bitcoinrekening. ING zegt niet verantwoordelijk te zijn omdat ik het geld zelf heb overgemaakt. Ik ben het dus allemaal kwijt.' 

    Dit is één van de vele schrijnende verhalen die de afgelopen tijd in de mailbox van Opgelicht?! zijn beland.

    Spoofing door 'bankmedewerker'

    Deze manier van spoofing kent verschillende vormen, maar komt in veel gevallen op hetzelfde neer. 

    Je wordt gebeld door een welbespraakt persoon, die zich voordoet als een medewerker van je bank. Degene aan de andere kant van de lijn heeft een duidelijke boodschap: oplichters hebben het op je bankrekening gemunt en er zijn pogingen gedaan om geld van je rekening te halen. Om te voorkomen dat je geld weggesluisd wordt, moet je je geld tijdelijk stallen op een andere rekening van de bank. 

    De 'bankmedewerker' belooft dat je te allen tijde toegang houdt tot je geld. De oplichter zegt bijvoorbeeld dat je een sms krijgt toegestuurd, waarmee je bij de bank je geld weer kunt opvragen. 

    Gedupeerden vertellen dat het verhaal van de oplichter erg professioneel overkomt. Hij lijkt beschikking te hebben over informatie waarvan je denkt dat alleen je bank dit zou kunnen weten. In sommige gevallen staat er zelfs op je telefoon bijvoorbeeld 'Fraudedesk ING' als je gebeld wordt, en geen willekeurig telefoonnummer. De fraudeurs nemen via een internetprogramma tijdelijk het nummer van de echte bank over, en komen daardoor dus betrouwbaarder over. 

    Als je het geld hebt overgemaakt, wordt dat vrijwel gelijk daarna doorgesluisd en bijvoorbeeld omgezet in bitcoins. Hiermee wordt het ontraceerbaar. Je bank kan niets voor je doen, omdat je het geld zelf hebt overgemaakt. Je bent alles dus kwijt. 

    In de uitzending van dinsdag 14 april van dit jaar vertelde cybercrimespecialist Fred Ootes van de politie over spoofing. Bekijk zijn uitleg over de oplichtingstruc in de video hieronder.

    Ik word gebeld door mijn 'bank', wat moet ik doen?

    De politie stelt dat je direct moet ophangen als je een telefoontje van 'de bank' krijgt met het verzoek om geld over te maken.

    Je bank vraagt je via de telefoon nooit, in geen enkele omstandigheid, om geld over te maken. Ook al lijkt het heel betrouwbaar en spreekt de beller gedetailleerd over zaken waarvan je denkt dat alleen jouw bank ze kan weten. Hang dus direct op en schakel de politie in door te bellen naar 0900-8844.

    Heb je toch geld overgemaakt? Bel dan direct je bank op en laat je rekening blokkeren. Schakel daarna de politie in. 

    Benieuwd naar andere vormen van spoofing? Lees: Wat is 'spoofing' en hoe kun je het herkennen?
     

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant