Jouw ABN AMRO-betaalpas verloopt zogenaamd binnenkort. Vraag vóór 10 februari een nieuwe pas aan om probleemloos te blijven betalen, mailen online oplichters.
Cybercriminelen maken in onderstaande valse mail slim gebruik van tijdsdruk en urgentie. Door een einddatum te noemen, hopen de oplichters dat je daardoor snel en ondoordacht op de onbekende link klikt. Maak geen overhaaste beslissingen en deel geen vertrouwelijke gegevens, want dit bericht is nep.

Herken een legitieme ABN AMRO-mail
Cybercriminelen hebben erg hun best gedaan om de mail zo betrouwbaar te laten lijken. Zo is de mail voorzien van de huisstijlkleuren van de bank en is het ABN AMRO-logo toegevoegd. Toch is dit een geval van schijn bedriegt. De bank deelt op zijn website een aantal tips over hoe je een echte mail van ABN AMRO kunt herkennen:
- Mailadressen van ABN AMRO eindigen altijd op ‘@nl.abnamro.com’. Let op: mailadressen kunnen gespooft worden, waardoor het lijkt alsof de mail officieel door de bank is verstuurd.
- Een link in een bericht van ABN AMRO begint altijd met ‘https://www.abnamro.nl’.
- De bank zal je nooit vragen om via een link in een mail of sms direct in te loggen in de ABN AMRO-app of in Internet Bankieren.
Daarnaast meldt de bank op zijn website: “Vul op een website waar je via een link in een e-mail of sms terechtkomt nooit je bankgegevens, pincodes, beveiligingscodes of responsecodes in.”
Nieuwe ABN AMRO-betaalpas aangevraagd?
- Je apparaat kan besmet zijn met malware. Voer daarom een virusscan uit.
- Verander je wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Betaalgegevens ingevuld? Neem direct contact op met de klantenservice van ABN AMRO voor de juiste hulp.