Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Let op: phishingmail van WoningNet over verlengingskosten

    Let op: phishingmail van WoningNet over verlengingskosten

    ‘Over twee weken verloopt uw inschrijving bij WoningNet’, luidt een nieuwe phishingmail die uit naam van WoningNet wordt gestuurd. Gebruikers worden verzocht om verlengingskosten te betalen, maar pas op; dit is het werk van online oplichters. 

    Jaarlijks verstuurt WoningNet een herinneringsmail naar haar gebruikers vanwege het betalen van verlengingskosten om de inschrijving te behouden. Online oplichters spelen hier sluw op in en versturen e-mails met daarin dezelfde boodschap. Dit keer gaat het om een e-mail met als onderwerp: ‘Uw heeft een nieuw bericht ontvangen van WoningNet’. 
     

    Waar moet je op letten?

    Op de website van WoningNet en in een uitlegvideo geeft het woonplatform tips over wat je moet weten bij het ontvangen van een phishing bericht namens ‘WoningNet’:

    • De e-mails die WoningNet naar haar gebruikers stuurt over verlengingskosten, worden altijd verstuurd via [email protected]. Controleer dus altijd de afzender van de e-mail. 
    • In deze herinneringsmails staat nooit een directe betaallink van een bank, zoals in de bovenstaande e-mail het geval is. Er wordt altijd gevraagd om in te loggen via het portaal van WoningNet waar gebruikers zelf kunnen kiezen hoe ze willen betalen.  
    • WoningNet stuurt geen betaalverzoeken via de sms.
    • WoningNet sluit nooit een inschrijving nadat je een periode inactief bent geweest op je account.
    • WoningNet belt nooit met het verzoek om een betaling te doen.  
    • Let goed op spellingsfouten. Bovenstaande e-mail heeft als onderwerp ‘Uw heeft een nieuw bericht…’, maar dat moet natuurlijk ‘U heeft een nieuw bericht...’ zijn. 

    Veiligheid boven alles

    Twijfel je of de e-mail betrouwbaar is of niet? Ga in je browser naar woningnet.nl, klik je regio aan en log in. Controleer vervolgens in je eigen account of je een melding hebt over nog te betalen verlengingskosten en rond daar de betaling af. 

    Heb je een phishingmail herkend en nog niet geklikt? Blokkeer de afzender en verwijder de mail. Heb je wel geklikt en je bankgegevens ingevuld? Neem dan direct contact op met je bank. En wat betreft je WoningNet account? In de uitlegvideo van WoningNet geeft het platform aan dat oplichters door de phishingmail geen toegang hebben gekregen tot je WoningNet-account.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant