Eneco mailt je dat er door een foutieve berekening een onjuist maandbedrag in rekening is gebracht. Trap hier niet in, want je krijgt geen geld terug.
‘Beste klant’, begint de mail namens Eneco. Een onpersoonlijke aanhef is erg verdacht. Het energiebedrijf spreekt je namelijk altijd persoonlijk aan. Daarnaast moet je op de onbekende link in het bericht klikken om de zogenaamd teruggave aan te vragen. Belangrijk om te weten is dat Eneco je nooit zal vragen om een terugbetaling zelf aan te vragen. Dit zijn al genoeg verdachte signalen om vast te stellen dat je met een valse mail te maken hebt.

Herken een legitieme Eneco-mail
Op de website van Eneco staan enkele tips hoe je een betrouwbare mail van het energiebedrijf kunt herkennen:
- Mailadressen van Eneco eindigen meestal op ‘@eneco.com’, ‘@e.eneco.com’ en ‘@eneco.nl’.
- Eneco vraagt nooit om je persoonlijke informatie, zoals inlogcodes. Staat er in een bericht dat je een nota moet betalen? Ga dan eerst naar de Eneco-app of ‘Mijn Eneco’. Controleer daar of er echt een openstaande rekening of een nieuw bericht voor je klaarstaat.
- Links in mails namens het energiebedrijf beginnen altijd met ‘www.eneco.nl’, ‘https://inloggen.eneco.nl’ of ‘https://pay.eneco.nl’.
Heb je op de link geklikt en de teruggave aangevraagd?
- Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij als je bankgegevens hebt gedeeld.
- Verander eventueel ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Eneco-klantenservice.