Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Lingeriemerk Sapph laat consumenten maanden wachten op zogenaamde ‘pre-orders’

    Lingeriemerk Sapph laat consumenten maanden wachten op zogenaamde ‘pre-orders’

    Het bekende lingeriemerk Sapph biedt betaalbare lingerie in diverse maten, vormen en kleuren, variërend van bh’s en bralettes tot badmode en pyjama’s. Hoewel het een gevestigd merk is, ontving de Opgelicht?!-redactie de afgelopen tijd meerdere klachten over het bekende lingeriemerk.

    Klanten wachten soms zelfs al ruim een half jaar op hun online bestellingen. Tot grote frustratie van gedupeerden reageert de klantenservice niet tot nauwelijks op berichten van klanten of hooguit met een automatisch gegenereerd antwoord. Ook consumentenprogramma’s als Radar en Kassa hebben aandacht besteed aan deze stroom van klachten.

    De klachten blijven binnenstromen

    Inmiddels zijn er verschillende Facebookgroepen waarin honderden consumenten hun ervaringen delen en mogelijkheden bespreken om maatregelen te treffen. Ook Trustpilot staat vol van negatieve klantbeoordelingen tegen Sapph. Dit gaat met name over bestellingen die na maanden nog niet zijn geleverd en een klantenservice die niet reageert. De eigenaresse van Sapph, Annique van der Zande, reageerde onlangs in Kassa dat er achter de schermen hard wordt gewerkt om een oplossing te vinden. Volgens Van der Zande laten de bestellingen langer op zich wachten, omdat het om pre-orders gaat. 

    Winkels dienen dit vooraf duidelijk te communiceren, maar de klanten van Sapph weten van niets. Het was hun niet duidelijk dat zij een pre-order bestelden. Het merk geeft aan dat door de grote onduidelijkheid er veel vragen binnenkomen bij de klantenservice en dat hun mailbox is overspoeld. Daarom zouden zij niet tot nauwelijks kunnen reageren op vragen van klanten. 

    Dit staat er op de website van Sapph over pre-orders

    Op de website van Sapph staat onder het kopje ‘Wanneer kan ik mijn pre-order thuis verwachten?’ dat het lingeriemerk de items die als pre-order online staan, naar verwachting eind januari in het magazijn ontvangt en deze zo snel mogelijk zal verzenden. Dit wordt gevolgd met een disclaimer dat aan de genoemde levertijden geen rechten kunnen worden ontleend en dat het lingeriemerk onderhevig is aan allerlei externe factoren. 

    De reactie van Sapph op alle klachten

    In een officieel statement reageert Sapph-CEO Annique van der Zande: “Ja wij begrepen heel erg goed dat het super vervelend is als klanten lang moeten wachten en wij doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen."

    Een woordvoerder van Sapph vertelt aan Opgelicht?! dat zij sinds de zomer zijn gestart met het aanbieden van pre-orders op de website. De klachten zouden puur om pre-orders gaan en Sapph zou verder geen leveringsproblemen ervaren. ‘Nadat we vele klachten hebben ontvangen, hebben wij onze website aangepast, zodat het duidelijker voor de consument is. Ook staat er op de website meer informatie over de pre-orders en worden deze binnenkort geleverd’, meldt de Sapph woordvoerder. Alleen is de website momenteel offline. Volgens een woordvoerder van het lingeriebedrijf is er een technische storing bij hun provider. Naar verwachting is het probleem uiterlijk dinsdag 4 februari opgelost zodat zij weer live kunnen. 

    Wacht jij nog op jouw Sapph bestelling?

    Doe een melding bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij kunnen het lingeriebedrijf hierop aanspreken en mogelijk maatregelen treffen. Volgens Sapph is het bedrijf al in contact met de ACM, maar dit is nog niet bevestigd door ACM zelf. 

    Ook geeft Kassa op hun website de volgende tip aan consumenten: ‘Blijf het bedrijf mailen met de vraag waar je bestelling blijft. Doe dat in een vaste mail met alle gegevens (klantnummer, ordernummer, bankgegevens) die je elke veertien dagen herhaalt, zodat die niet onder op een stapel belandt. En als je het echt zat bent en je geld terug wil, stuur dan een mail waarin je aangeeft de overeenkomst te ontbinden’. Radar meldt tot slot op hun website dat een Sapph woordvoerder heeft getipt dat klanten met zorgen over hun bestelling kunnen mailen naar ‘[email protected]’, zodat er ‘persoonlijk en sneller kan worden gereageerd’.

    LEES OOK:

  • Ook interessant