Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Pas op voor deze phishingmail uit naam van Amazon: ‘Your account has been locked’

    Pas op voor deze phishingmail uit naam van Amazon: ‘Your account has been locked’

    Ben jij klant bij Amazon en heb je bericht gekregen dat je account uit veiligheidsoverwegingen is geblokkeerd? Blijf alert, want deze mail is vals. 

    Je account zou geblokkeerd zijn omdat Amazon zogenaamd meldingen heeft gekregen van verdachte inlogpogingen vanaf twee onbekende apparaten. “Our service had protected your account from someone who has accessed your Amazon account from other devices and locations”, staat in het bericht. 

    Je account verifiëren 

    Om weer toegang tot je account te krijgen, zou je deze opnieuw moeten verifiëren door op een link te klikken en gegevens achter te laten. Dit is een tactiek van oplichters om je gegevens te stelen. Een link in een valse mail bevat mogelijk malware die je apparaat besmet met een virus. Deel dus nooit zomaar je gegevens en controleer meerdere aanwijzingen die wijzen op een phishingmail. 

    Een officieel Amazon bericht? 

    Om er zeker van te zijn dat je met een valse mail uit naam van Amazon te maken hebt, of toch wél een officieel bericht hebt ontvangen, geeft het Amerikaanse e-commerce bedrijf wat tips waar je op kunt letten: 

    • Mails die afkomstig zijn van Amazon worden altijd verstuurd met een adres dat eindigt op [email protected], [email protected] of [email protected]
    • Links naar legitieme Amazon-websites beginnen met www.amazon.nl of het equivalent daarvan als je een internationale Amazon-site bezoekt (bijvoorbeeld www.amazon.fr als je de Franse site bekijkt). Als je per ongeluk op een link of knop drukt, controleer dan voordat je informatie invoert met bovenstaande tips of het webadres een legitieme Amazon-url is. 
    • Amazon vraagt nooit per mail om je persoonlijke gegevens. 
    • Amazon vraagt nooit om betaalgegevens bij te werken die niet zijn gekoppeld aan een bestelling die je hebt geplaatst of aan een Amazon-service waarop je je hebt geabonneerd.

    Toch geklikt? 

    Heb je toch op een link in een mail geklikt en wellicht gegevens ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk je wachtwoord van je Amazon-account. Heb je bankgegevens doorgegeven? Neem dan contact op met je creditcardmaatschappij voor de juiste hulp. 

    Bron: Amazon 

    Lees ook 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant