Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Pas op voor phishingmail namens Ziggo over verzoek deactiveren account

    Pas op voor phishingmail namens Ziggo over verzoek deactiveren account

    Bericht gehad van Ziggo dat jouw verzoek om je account te deactiveren is ontvangen? Blijf kalm, je bent niet gehackt. Dit is het werk van online oplichters. 

    Wat direct opvalt is dat de mail begint met ‘beste klant’. Oplichters gebruiken vaak een onpersoonlijke aanhef, zodat ze hetzelfde bericht naar meerdere mensen tegelijk kunnen sturen. Een betrouwbaar bedrijf als Ziggo spreekt je altijd persoonlijk aan.  

    Check de afzender

    De misleidende mail is Ziggo niet ontgaan en het bedrijf laat weten: “Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo”. Opvallend is dat dezelfde mail afkomstig is van verschillende mailadressen. Zo is de mail op de website van Ziggo afkomstig van ‘[email protected]’, terwijl onderstaande mail is verzonden door ‘[email protected]’. 

    Handig om te weten is dat Ziggo alleen mails verstuurt die afkomstig zijn van de volgende domeinen (het deel achter het @-teken):

    • @ziggo.com: Dit is het hoofddomein voor communicatie naar klanten.
    • @ziggo.nl: Sommige berichten zijn nog afkomstig van dit domein, maar dat zal uiteindelijk stoppen. 

    Manipulatieve trucs

    “Als dit verzoek een vergissing was, annuleer dan onmiddellijk", staat er in het bericht. De oplichters proberen twijfelende mensen nog over de streep te trekken met: “Het negeren van deze melding zal leiden tot permanente accountsluiting en gegevensverlies”. 

    Laat deze zinnen je niet opjagen, want dat is juist wat de online criminelen willen. Door het creëren van tijdsdruk hopen ze dat je sneller gaat handelen. In dit geval willen ze graag dat je op de oranje knop drukt om de deactivatie van je account te annuleren, want ze weten zelf ook dat jij jouw Ziggo-account niet hebt gedeactiveerd. 

    Extra tips van Ziggo om phishingmails te controleren

    • Deel alleen je gegevens als je zeker weet dat je te maken hebt met Ziggo. Een manier om dit zeker te weten is door naar Ziggo.nl te gaan via je webbrowser en vanuit daar naar Mijn Ziggo te gaan. 
    • Verloopt het inlogproces anders dan je gewend bent? Log niet in en verbreek direct de verbinding.
    • Inloggen op Mijn Ziggo gaat via een beveiligde verbinding. De browser geeft dat bijvoorbeeld aan met een hangslot of een groen gekleurde adresregel.
    • Controleer onbekende links op spelfouten en buitenlandse tekens. Zo herken je een vals webadres.

    In een phishingmail getrapt, wat nu?

    • Wachtwoord ingevoerd? Verander deze zo snel mogelijk. Hier een aantal tips hoe je een sterk en veilig wachtwoord aanmaakt. 
    • Creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.
    • Doe digitaal aangifte bij de politie.

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant