Het regent mails van de Kamer van Koophandel (KVK). Althans, niet écht van de KVK maar van oplichters die zich voordoen als de organisatie die informatie, voorlichting en ondersteuning biedt aan bedrijven en (zelfstandig) ondernemers. Alleen al deze week doken er vijf verschillende mails uit naam van deze afzender op.
Gelukkig zijn de meeste mails door hun belabberde opmaak eenvoudig te onderscheiden van echte mails van de KVK, maar sommige oplichters hebben hun cursus Photoshop blijkbaar wél afgerond en komen qua opmaak best dicht in de buurt bij de mails van de KVK. Mocht je op het moment dat je zo’n mail ontvangt net met je bedrijf bezig zijn of ben je net even wat minder scherp, dan is er een kans dat je toch per ongeluk op een link in de mail klikt. Om dat te voorkomen, zetten we de valse mails even voor je op een rijtje.
Online identificatie
De eerste mail ziet er qua opmaak best nog uit alsof die vanuit de KVK zou kunnen komen. De spelfouten verraden echter dat het om een valse mail gaat. Ook het e-mailadres ‘[email protected]’ laat zien dat de afzender niet de KVK is.
De mail stelt dat de KVK nog geen identificatie van je heeft ontvangen, waardoor je per 2 juni 2023 geen gebruik meer kunt maken van de services van de KVK. Ze willen dat je op een link klikt om je online te identificeren. Misschien ten overvloede, maar doe dat niet.
Voorkom een boete en maak de UBO tijdig kenbaar.
Sinds 27 maart 2022 is het voor veel bedrijven verplicht om hun UBO’s in te schrijven. Dit zijn personen die eigenaar zijn van een organisatie, of daar zeggenschap over hebben. Bijvoorbeeld als je meer dan 25% aandelen in een BV bezit. Er worden verschillende e-mails rondom dit onderwerp rondgestuurd. Een van de mails claimt dat de KVK is gestart met het uitgeven van digitale sleutels als extra beveiliging voor haar diensten. Gek genoeg komt er in de mail verder niks meer over UBO’s terug.
De andere mail die we tegenkwamen op Fraudehelpdesk is qua inhoud ook op z’n zachts gezegd bijzonder. Er wordt namelijk aangegeven dat de UBO’s moeten worden geregistreerd, maar om dit te doen moet de ontvanger het overstapproces van het betaalpakket wijzigen en afronden. Uiteraard hebben deze twee zaken niets met elkaar te maken. Uiteindelijk wordt er in de mail ook nog gedreigd met een boete van €22.500 wanneer de UBO’s niet tijdig worden geregistreerd.
Omtrent uw teruggave
De derde mail gebruikt een logo dat afwijkt van het normale logo uit mails van de KVK en valt daarmee eigenlijk direct al door de mand. Jammer, want de valse mail schrijft wél over een teruggave van te veel betaalde BTW. Helaas krijg je geen geld terug en moet je dus ook niet het BTW formulier opnieuw indienen, zoals in de mail gevraagd wordt.
Raadpleeg tijd je systeem berichten
Het woord systeemberichten schrijf je natuurlijk aan elkaar, dus aan de titel kun je al zien dat dit om een valse mail gaat. En hoewel de mail slechts twee zinnen telt, zitten er in beide zinnen taalfouten. Genoeg reden dus om niet op de link te klikken en daarmee zogenaamd je belangrijke berichten te raadplegen.
Let op: voorkom uitschrijving uit handelsregister
De volgende zin uit de mail vonden wij zelf best opmerkelijk: ‘’ Ondernemen met verlopen registergegevens kan leiden tot een geldboete van De minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ter waarde van EUR 779,99.’’ Uiteraard is dit niet hoe het werkt en zal de KVK (los van de spelfouten) nooit op deze manier een uitspraak doen. Ook deze laatste mail kun je dus direct naar de prullenmand sturen.
Zelf een valse mail ontvangen?
Op de site van de Fraudehelpdesk vind je een overzicht van alle valse mails die zij ontvangen. Vind jij nou zelf ook een valse mail in je inbox, stuur hem dan door naar de Fraudehelpdesk.
BRON: Fraudehelpdesk