Om schorsing van je Knab-account te voorkomen dien je je opnieuw te identificeren en een aantal vragen te beantwoorden over de actualiteit van je (contact-)gegevens.
Knab-klanten dienen zogenaamd de gegeven stappen te volgen om de procedure te voltooien. “Gelukkig gaat het eenvoudig, veilig en snel via de Knab online omgeving”, staat in een phishingbericht dat door Knab is verstuurd. Ook wordt beweerd dat de digitale sleutel van je ‘Knab online account’ binnenkort verloopt. Je wordt dus onder druk gezet om snel te handelen en te voorkomen dat je account wordt geschorst. Met zulke psychologische trucs proberen online criminelen de drempel te verlagen om je het door hun gewenste gedrag te laten vertonen.
Hoe weet je of dit bericht echt is?
- Het bericht is niet aan jou persoonlijk gericht, maar begint met ‘Geachte heer/mevrouw’. Knab hanteert altijd een persoonlijke aanhef in berichten.
- Het bericht bevat taalkundige fouten: ‘Elke klant van Knab moet zich opnieuw identificeren en een aantal vragen over de actualiteit van uw (contact-)gegevens.’ In deze zin ontbreekt nog een woord.
- Er staat een verdachte link in het bericht. Knab geeft aan dat hun berichten nooit directe links bevatten naar jouw persoonlijke bankomgeving, inlogpagina of Knab-app.
- Knab geeft ook aan nooit direct te dreigen met gevolgen als klanten niet onmiddellijk reageren.
Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).
Toch op de link geklikt?
Dit kun je doen als je op een valse link hebt geklikt:
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden.
- Activeer je tweestapsverificatie.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld en zo kun je je geld terugkrijgen.