ABN AMRO-klanten dienen zogenaamd hun gegevens te controleren om gebruik te kunnen blijven maken van Internet Bankieren en de ABN AMRO-app.
In een mail namens ABN AMRO wordt beweerd dat de bank al eerder heeft verzocht dat je jouw persoonsgegevens controleert en bevestigt, wat je zogenaamd nog niet hebt gedaan. “Voorkom dat u uit veiligheidsredenen niet kunt inloggen in Internet Bankieren en de ABN AMRO app”, staat er in het phishingbericht. Door te dreigen met consequenties dat je niet meer kunt inloggen in de app of met je identifier, proberen online fraudeurs je onder druk te zetten. Het doel is om je te laten klikken op de woorden ‘Klik hier om u te identificeren’, trap er niet in want hierachter schuilt een neplink.
Blijf beschermd met deze veiligheidsregels van ABN AMRO
- Online oplichters sturen vaker phishingberichten namens ABN AMRO om rekeninghouders te scammen. Om online fraude te voorkomen heeft de bank vijf veiligheidsregels opgesteld:
- Houd je beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat je (digitale) betaalpas nooit door een ander wordt gebruikt.
- Beveilig de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
- Controleer regelmatig je betaalrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op.
Via onze gratis Opgelicht?!-app blijf je bovendien op de hoogte van dit soort frauduleuze berichten, zo maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).
Ben je toch ingegaan op dit bericht?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden.
- Neem contact op met je ABN AMRO indien je bankgegevens hebt gedeeld.