Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • 441,29 teruggestort op je rekening? Laat je niet misleiden, deze mail is vals

    441,29 teruggestort op je rekening? Laat je niet misleiden, deze mail is vals

    Heb jij bericht gekregen dat je geld terugkrijgt van de Belastingdienst? Juich dan niet te vroeg, het gaat hier namelijk om een phishingmail. 
     

    “Na grondig onderzoek en nauwkeurige analyse van uw fiscale situatie, zijn wij er om u te kunnen mededelen dat wij hebben besloten een teruggave van 441,29 toe te kennen”, staat in de valse mail. Om het bedrag te ontvangen, dien je via een link je rekeningnummer door te geven. De Belastingdienst laat weten nooit via de mail om jouw betaalgegevens te vragen. 

    Het is niet de eerste keer dat er phishingmails uit naam van de Belastingdienst worden rondgestuurd. Blijf via pushberichten op de hoogte van dit onderwerp via onze gratis Opgelicht?!-app (te downloaden via de App Store en Play Store). 

    Voorkom malware 

    Als je op de link klikt, kun je zogenaamd met een gebruikersnaam en wachtwoord inloggen en je betaalgegevens doorvoeren. Door het klikken op de link vergroot je de kans dat er malware op je apparaat wordt geïnstalleerd. Het kan ook voorkomen dat je naar een valse website van de Belastingdienst wordt geleid waar je nog een keer op een link dient te klikken. 

    Wat kan ik het beste doen? 

    Twijfel je toch aan de echtheid van een mail namens de Belastingdienst? Dan zijn er een aantal stappen die je kan volgen: 

    • Log in op een van de portalen en check of het bericht van de Belastingdienst afkomstig is. 
    • Controleer of het bankrekeningnummer echt van de Belastingdienst is. 
    • Overtuigd van phishing? meld dit dan bij de Belastingdienst via valse-email[at]belastingdienst[dot]nl 

    Ik heb toch geklikt, wat nu? 

    Toch op een betaallink of een bijlage geklikt die je niet vertrouwt? Laat je laptop of smartphone dan controleren op virussen of malware. Wacht met internetbankieren totdat je apparaat weer ‘schoon’ is. Heb je een betaling gedaan? Neem dan contact op met je bank.

    Lees ook 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant