Er zijn de afgelopen jaren meer onlineshoppers slachtoffer geworden van oplichting. Andere vormen van internetcriminaliteit zoals hacken en identiteitsfraude zijn echter afgenomen. Hoogopgeleiden zijn het vaakst de dupe van cybercriminelen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
Stijging aantal slachtoffers
Volgens het CBS kreeg vorig jaar 3,3 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder met oplichting bij het kopen via internet te maken. Dit was 2,7 procent in 2012. Dat komt volgens het CBS neer op een stijging van het aantal slachtoffers met bijna 90.000. De toename komt niet alleen omdat mensen vaker onlinewinkelen, ook mensen die al langer via internet kopen werden vaker opgelicht.
Minder slachtoffers hacken en skimming
Het aantal slachtoffers van hacken en identiteitsfraude nam vorig jaar juist af in vergelijking met 2012. Bij beide vormen van cybercrime gaat het om een daling van ongeveer 100.000 personen. Mensen krijgen minder vaak te maken met hackers die inbreken of inloggen op een mailaccount. Daarnaast is skimming afgenomen omdat banken de magneetstrip op betaalpassen hebben vervangen door een chip en passen standaard worden uitgeschakeld buiten Europa.
Vooral hoogopgeleiden slachtoffer
Cybercrime treft vooral hoogopgeleiden omdat zij vaker actief zijn op het internet en vaker onlineshoppen. Hacken (het zonder toestemming binnendringen van een computer van een ander) is de meest voorkomende vorm van cybercriminaliteit. Vorig jaar werd 5,2 procent van de Nederlandse bevolking hiermee geconfronteerd ofwel ruim 700.000 personen, aldus het CBS. In de meeste gevallen gaat het om hackers die inbreken of inloggen op een e-mailaccount.
Weinig meldingen internetfraude
Oplichting van onlineshoppers komt veel vaker voor dan gedacht, omdat er vaak geen melding wordt gedaan van fraude bij aankopen op het internet. Dat liet de Consumentenbond woensdag weten in een reactie op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over cybercrime.
Slechts een vijfde slachtoffers doet aangifte
Volgens de Consumentenbond is oplichting van onlineshoppers een zeer bekend verhaal en komen er veel meldingen van slachtoffers binnen. 'Maar het is slechts het topje van de ijsberg. Veel mensen schamen zich of hebben gewoon niet in de gaten dat ze slachtoffer zijn geworden. Het is een zeer lastig fenomeen', aldus een woordvoerster van de organisatie. Volgens het statistiekbureau doet in totaal 42 procent van de slachtoffers melding van de fraude. Ruim een vijfde doet daadwerkelijk aangifte bij de politie, aldus het CBS.