De Nederlandse Vereniging van Banken waarschuwt verenigingen en maatschappelijke instellingen voor phishing. Recentelijk zijn meerdere verenigingen en stichtingen het slachtoffer geworden van deze vorm van oplichting.
Een voorbeeld van hoe criminelen te werk gaan: de penningmeester van een vereniging of stichting wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. In dit telefoongesprek laat de crimineel blijken bijzonder goed op de hoogte te zijn van de desbetreffende vereniging. Hierdoor ontstaat bij de penningmeester de indruk dat het daadwerkelijk iemand van de bank is die de vereniging kent.
Nadat het vertrouwen van de klant is gewekt, vraagt de crimineel om de inlog- en signeercodes van de klant. Daarbij wordt vaak gesuggereerd dat er een technisch of veiligheidsprobleem is en daarom de codes nodig zijn.
Banken zullen nooit via de telefoon, mail, persoon of welke vorm dan ook om inlog- of signeercodes vragen. Deze codes zijn geheim en zijn alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik. De NVB raadt instellingen dan ook aan niet in te gaan op dergelijke verzoeken.
Bron: www.nvb.nl