Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Valse mails ABN AMRO en Rabobank over verplichte aanvraag nieuwe bankpas

    Valse mails ABN AMRO en Rabobank over verplichte aanvraag nieuwe bankpas

    Er zijn valse e-mails in omloop van de Nederlandse banken ABN AMRO en Rabobank, die je willen overtuigen dat je een nieuwe bankpas nodig hebt. Wie op de link klikt kan het slachtoffer worden van phishing. Kwaadwillenden proberen met de mails toegang te krijgen tot je account voor internetbankieren.

    'Herinnering: laatste aanmaning.' Met die dreigende toon opent de valse mail van Rabobank. Je krijgt eenmalig de kans om gratis een nieuwe betaalpas aan te vragen, stelt het bericht. Je oude pas zou verouderd zijn en daarvan zou je al via de bankmail op de hoogte zijn gebracht. Als je daar niet op ingaat, zouden je kosten worden aangerekend. De datum in de mail, de deadline voor het aanvragen van de pas, moet extra druk uitoefenen op de ontvanger.

    De valse mail van ABN AMRO is malser van toon en daardoor mogelijk overtuigender. Jouw bankpas E.dentifier zou de bank het signaal gegeven hebben dat hij aan vervanging toe is. Of je even op de link wilt klikken om een nieuwe pas aan te vragen. 

    Waaraan kun je zien dat het om valse mails gaat?

    De mails geven het logo van de banken weer, gebruiken de huisstijlkleuren van de bank en ook de verschillende plaatjes in de mails komen authentiek over. Maar er zijn een aantal zaken die verraden dat het om valse berichten gaat. 

    • Taal- en tikfouten: Vaak kun je berichten van oplichters ontmaskeren aan de hand van taalfouten, en dat is hier niet anders. In de valse mail van Rabobank, lees je tweemaal 'uw rekening' in dezelfde zin: 'Dit bedrag zal automatisch van uw rekening worden afgeschreven van uw betaalrekening. In het zogenaamde bericht van ABN AMRO zijn dubbele spaties te vinden en ontbreekt het woordje 'u' in de zin 'Hier heeft uw huidige pas voor nodig die gekoppeld is aan uw bankrekening'. 
       
    • Verzender: Een phishingmail wordt vaak gestuurd vanaf een niet overtuigend e-mailadres. De valse berichten van Rabobank die aan Opgelicht?! werden gemeld, kwamen van de adressen '[email protected]' of '[email protected]'. De oplichters die in naam van ABN AMRO mailden, stuurden met de adressen '[email protected]' en '[email protected]'. In geen van deze adressen is de naam van de bank na het apenstaartje te zien, wat je meteen aan de betrouwbaarheid van de mail zou moeten doen twijfelen. 
    • Link via mail: Je bank zal je nooit via mail vragen om op een link te klikken om je bankgegevens op te geven. Zodra je een link ziet, kan je raden dat het om phishingmail gaat. Wie toch op de link klikt, komt op een niet-officiële pagina terecht met een verdachte URL.

    Originele berichten

    Dit staat in de valse mails van Rabobank en ABN AMRO. Als je zo'n bericht ontvangen hebt, kun je die gewoon negeren en verwijderen. Het spreekt voor zich dat je beter niet op de phishinglink klikt. 

    Valse mail Rabobank

    Geachte relatie,

    Wij probeerden u via de bankmail erop te attenderen dat u tot op het heden gebruikt maakt van de verouderde Rabo betaalpas. Al onze clienten krijgen eenmalig de kans om gratis een vervangende betaalpas aan te vragen voor vrijdag 30 juli 2021.

    Na deze datum zal bij een verzoek tot vervanging van uw betaalpas €19,95,- EUR administratiekosten in rekening worden gebracht. Dit bedrag zal automatisch van uw rekening worden afgeschreven van uw betaalrekening.

    Vervang uw betaalpas via: rabobank.nl/actuele-bankzaken

    Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet,

    Rabobank

    Maud van Riemsdijk

    Directeur Particulieren en Bedrijven

    Valse mail ABN AMRO

    Geachte klant,

    Uw E.dentifier is toe aan vervanging.Onlangs heeft uw E.dentifier ons een signaal doorgegeven dat uw batterijen bijna leeg zijn.

    Nieuwe E.dentifier  aanvragen

    Wij verzoeken u om kosteloos de nieuwe E.dentifier en  betaalpas aan te vragen, zodat u veilig gebruik kunt blijven maken van uw betaaldiensten bij de ABN-AMRO. Uw nieuwe E.dentifier en betaalpas wordt binnen enkele dagen naar u  toegestuurd.

    Wat is E.dentifier ?

    Met de E.dentifier kunt u inloggen in Internet Bankieren en Access Online. Ook bevestigt u met de E.dentifier uw opdrachten, bijvoorbeeld een betaalopdracht of een batchbetaling.

    Zo vraagt u een vervangende E.dentifier en betaalpas aan

    Vraag dan uw vervangende E.dentifier en betaalpas  aan via Internet Bankieren. Hier heeft uw huidige pas voor nodig die gekoppeld is aan uw betaalrekening.

    Klik hier om uw aanvraag te starten

    Lees ook:

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant