Als je slachtoffer bent geworden van spoofing, heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een schadevergoeding. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft verduidelijkt om welke voorwaarden het gaat aan de hand van een aantal toetsingscriteria.
Afgelopen jaar was de totale schade door spoofing 26,7 miljoen euro. Tot voor kort werd deze schade niet vergoed door de bank, maar daar is verandering in gekomen. ING, Rabobank, ABN AMRO en de Volksbank maakten bekend slachtoffers te gaan compenseren.
Wat is spoofing?
Je wordt gebeld en degene aan de andere kant van de lijn zegt een medewerker van je bank te zijn. Soms zie je ook daadwerkelijk op je telefoon staan dat het je bank is die belt. Er zou iets met je rekening zijn, bijvoorbeeld dat er verdachte transacties worden uitgevoerd, waardoor je je geld moet overboeken naar een andere rekening om je 'geld veilig te stellen'. In werkelijkheid heb je een oplichter aan de telefoon die probeert jou je geld afhandig te maken.
Dit zijn de voorwaarden voor vergoeding
In de toetsingscriteria staan de volgende voorwaarden:
- Slachtoffers moeten aangifte hebben gedaan.
- Er is sprake geweest van spoofing met de naam en/of het telefoonnummer van je bank.
- Slachtoffers moeten enige vorm van bewijs aanleveren dat er spoofing heeft plaatsgevonden.
- Alleen niet-zakelijke klanten maken aanspraak op vergoeding
Banken kijken ook naar de specifieke omstandigheden van elke zaak. 'Banken verwachten daarbij ook van klanten verantwoordelijk gedrag en oplettendheid', aldus de NVB. 'Zo zijn er slachtoffers die meerdere specifieke of gerichte boodschappen, waarbij ze door de bank voor fraude of fraudeurs gewaarschuwd werden, hebben genegeerd. Of slachtoffers die zonder zich vragen te stellen of contact op te nemen met de bank grote bedragen onder verdachte omstandigheden overboeken, bijvoorbeeld naar meerdere buitenlandse banken.'
Als slachtoffers aan alle eisen voldoen, wordt het hele schadebedrag vergoed.
Banken kunnen vergoeding schrappen of verlagen
Als een slachtoffer medeplichtig is aan fraude, eerder een vergoeding voor spoofing heeft ontvangen bij dezelfde bank of als er onvoldoende wordt meegewerkt aan het fraudeonderzoek, kan de bank besluiten de vergoeding te schrappen of te verlagen.
De regeling geldt overigens alleen voor spoofing en niet voor andere vormen van fraude waarbij klanten zelf de transacties goedkeuren.
Gerelateerd:
Bron: Security / Nederlandse Vereniging van Banken