De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een fysieke nepshop geopend in Amsterdam om consumenten te waarschuwen voor de gevaren van fraude via internet. Rond dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst zijn er veel aanbiedingen op het internet te vinden, maar niet elke verkoper is even betrouwbaar.
'Als je via social media producten koopt, is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is en wat de voorwaarden zijn. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet', aldus de ACM.
In de nepshop wordt gedemonstreerd hoe een aankoop via sociale media fout kan gaan en waar je op moet letten als je online winkelt. Zo krijgen bezoekers bijvoorbeeld de tip om reviews te bekijken en achteraf te betalen.
Uitbreiding van lopende campagne
De nepshop is een uitbreiding van de lopende campagne 'Webshop of nepshop?' waarin consumenten gewaarschuwd worden voor de gevaren van shoppen op sociale media. De nepshop staat op de Haarlemmerdijk in Amsterdam en is tot en met 24 november dagelijks geopend van 10u tot 18u.
Bron: ACM
Gerelateerd
- Politie speurt illegale vuurwerkhandel op via Instagram
- Tinder-afperser twee jaar de cel in
- Rabobank staakt e-mailcampagne na onrust bij klanten
- FIOD houdt witwasverdachte aan
- Omkopers Google-bestuurder krijgen werkstraf
- 350.000 euro in wasmachine gevonden, verdachte witwassen opgepakt
- Haagse babbeldief krijgt celstraf
- Nephelpdesk offline gehaald door politie