De Consumentenbond heeft vandaag aangekondigd dat ze een bodemprocedure zijn gestart tegen elektronicagigant Philips wegens verboden prijsafspraken. Philips vormde tussen 1996 en 2006 een beeldbuizenkartel met branchegenoten waardoor consumenten jarenlang zo'n tien procent teveel betaalden, aldus de bond.
Het uiteindelijke doel van de bodemprocedure is compensatie voor gedupeerde consumenten, die door de verboden prijsafspraken structureel op kosten zijn gejaagd. Een eerdere juridische procedure en pogingen om tot een schikking te komen liepen op niets uit, aldus de consumentenorganisatie.
Sandra Molenaar is directeur van de Consumentenbond en zegt dat Philips en een aantal andere beeldbuisfabrikanten - waaronder Samsung, LG, Panasonic, Toshiba en Technicolor - zich jarenlang verrijkt hebben over de rug van consumenten: 'Zij hebben gemiddeld zo'n tien procent teveel betaald voor televisies en computermonitors. We hebben geprobeerd om met Philips tot een snelle oplossing te komen, maar dat is niet gelukt. Maar linksom of rechtsom, dat geld moet terug naar de consument. Daarom stappen we nu naar de rechter.'
Rechtszaak staat los van eventuele vergoeding
De bond vraagt de rechter vast te stellen dat Philips aansprakelijk is voor de volledige schade die het kartel veroorzaakte. Dat staat nog los van een vergoeding. Als de Consumentenbond deze rechtszaak wint, gaat het weer met Philips in gesprek over een mogelijke schikking. De bond wil nog niet ingaan op de details over hoe een eventuele compensatie uiteindelijk verdeeld wordt tussen de gedupeerden.
Consumenten moeten aankoopbewijs kunnen tonen
Circa 55.000 mensen hebben zich inmiddels gemeld bij Claimservice van de Consumentenbond voor een mogelijke vergoeding. Er zit echter wel een mogelijke kink in de kabel: een woordvoerder van de organisatie licht toe dat gedupeerden wel bewijsmateriaal moeten aanleveren in de vorm van een factuur, een bonnetje of een garantiebewijs, willen zij in aanmerking komen voor een eventuele compensatie. De prijsafspraken liepen zoals gezegd echter tussen 1996 en 2006. Het is dus zeer goed denkbaar dat veel consumenten ondertussen al lang en breed een andere televisie in huis hebben en niet langer beschikken over een heel oud bonnetje.
De bond verwacht dat een mogelijke vergoeding gemiddeld genomen uit zal komen op zo'n honderd euro per consument. Gedupeerde consumenten kunnen zich nog bij de organisatie melden.
Woordvoerder Philips gaat niet op vragen in
Een woordvoerder van Philips bevestigt de dagvaarding te hebben ontvangen: 'Philips is van plan zich te verdedigen tegen onterechte kartel-claims zoals deze van de Consumentenbond'. Hij wil verder niet op details ingaan omdat het een lopende zaak betreft. Overigens heeft het Nederlandse concern eerder al 509 miljoen euro aan boetes opgelegd gekregen in deze zaak.
Bron: ANP / Consumentenbond / Claimservice