Oplichters gaan in hun trucs rondom phishing steeds geraffineerder te werk waardoor ze veel slachtoffers maken. Slachtoffers van deze vorm van betaalfraude krijgen niet altijd hun geld terug van de bank. De Consumentenbond vindt dat banken slachtoffers van dergelijke oplichting ruimhartiger moeten compenseren.
Uit een enquête van de bond blijkt dat een op de zes consumenten in 2018 of 2019 te maken kreeg met bankfraude of een poging daartoe. In ruim 2 procent van de gevallen is daadwerkelijk geld afhandig gemaakt. Banken vergoeden zulke schade, tenzij de klant 'grof nalatig' is geweest bijvoorbeeld door het delen van bankgegevens aan derden. Dat staat in de veiligheidsvoorschriften die alle banken in Nederland hanteren.
Verantwoordelijkheid van de bank
Banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn in het delen van hun bankgegevens. De Consumentenbond vindt het de verantwoordelijkheid van banken om ervoor te zorgen dat de verschillende online betaaldiensten veilig te gebruiken zijn. De bond pleit dan ook voor een ruimhartiger vergoedingenbeleid van de banken.
'Criminelen ontfutselen op steeds weer nieuwe en slimmere manieren betaalgegevens van consumenten, zonder dat ze het in de gaten hebben', zegt Consumentenbonddirecteur Sandra Molenaar. 'Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze al die trucs kennen.'
Lees ook:
Bron: Consumentenbond