Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Wat kan ik doen als ik me misleid voel bij de telefonische verkoop van reizen?

    Wat kan ik doen als ik me misleid voel bij de telefonische verkoop van reizen?

    De redactie van Opgelicht?! krijgt veel meldingen van personen die telefonisch zijn benaderd door VakantieGarant en die zich naderhand misleid voelen. Heb jij ook met een dergelijk bedrijf te maken en wil je weten wat je het beste kunt doen? In dit artikel vind je meer informatie en handige tips omtrent telemarketing door bedrijven die vakanties aanbieden.

    VakantieGarant benadert mensen per telefoon. In het gesprek wordt vervolgens gevraagd of men interesse heeft in een goedkope vakantie. Als men ja zegt, krijgen ze een e-mail waarin een overeenkomst wordt bevestigd. Ze zijn akkoord gegaan met het betalen van €349,- in ruil voor 20% korting op een vakantie t.w.v. €3500,-. Als men hier toch vanaf wil zien, kunnen ze de overeenkomst opzeggen binnen 14 dagen, per brief. Echter, veel van de personen die zich gemeld hebben, hebben deze mail nooit gezien. Hij kwam in hun spam-box terecht. Ze realiseerden zich pas dat ze ergens aan vastzaten toen ze in hun inbox een factuur ontvingen.

    Rechtsgeldig of niet?

    Opgelicht?! heeft gekeken naar de werkwijze van VakantieGarant. Het is dubieus of het bedrijf eerlijk te werk gaat. Wij krijgen signalen dat mensen telefonisch niet volledig zijn ingelicht over waarop ze 'ja' hebben gezegd. Ze dachten 'ja' te zeggen op het toesturen van informatie, niet op het sluiten van een overeenkomst. Daarnaast is het onduidelijk of telefonisch voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de betaling van de €349,- voor een korting is, en niet voor een complete vakantie.

    Wat te doen als je wordt gebeld

    Wees alert als je gebeld wordt met een dergelijke aanbieding en denk aan de volgende zaken:

    • Vraag altijd goed door als je telefonisch een aanbieding krijgt.
    • Weet waar je ja tegen zegt voordat je ja zegt: vat het verhaal samen zoals jij het begrepen hebt en vraag om bevestiging dat je het goed begrepen hebt.
    • Geef nooit zomaar al je gegevens. Als ze informatie willen opsturen, hebben ze voldoende aan je e-mailadres. Andere gegevens, zoals adressen en geboortedata, hebben ze niet nodig.
    • Vraag hoe ze aan je gegevens (telefoonnummer) komen, laat hen specificeren waar je dan ooit akkoord mee bent gegaan.

    Bel-me-niet Register

    Als je af wilt van dit soort telefoontjes, kun je je aanmelden voor het Bel-me-niet Register. Let op! Als je na het aanmelden bij dit register ergens opnieuw je gegevens achterlaat, is de kans aanwezig dat je hiermee toestemming geeft dat bedrijven je opnieuw telefonisch mogen benaderen. Lees daarom altijd de algemene voorwaarden goed door voordat je op internet je gegevens achterlaat, bijvoorbeeld bij een winactie.

    Al te laat?

    Opgelicht?! raadt iedereen aan die zich misleid voelt bij telefonische verkoop gratis informatie in te winnen bij het juridisch loket. Ga voor meer informatie over je rechten bij telefonische verkoop naar de website van het ACM: www.consuwijzer.nl. Ook kun je ervoor kiezen een klacht in te dienen bij deze instantie.

    Advies ACM over telemarketing

    We hebben advies over deze zaak gevraagd aan de Autoriteit Consument en Markt. Zij kunnen over VakantieGarant geen mededelingen doen. Wel geven ze de volgende algemene informatie over telemarketing:

    'In zijn algemeenheid herkennen we dit soort praktijken wel. Via telefonische verkoop wordt een aanbod gedaan waarbij niet duidelijk wordt gemaakt waar het precies om gaat. Dit gebeurt ook niet in eventuele bevestigingsmails. Mensen ontvangen vervolgens een rekening en worden onder druk gezet om te betalen.

    Dat kan in strijd zijn met de regels van het consumentenrecht. Er kunnen diverse redenen zijn waarom de consument niet hoeft te betalen:

    1. Als de consument aan de telefoon niet akkoord gaat met het sluiten van een overeenkomst komt geen overeenkomst tot stand.
    2. Overeenkomsten waarbij het bedrijf belooft voor langere duur een dienst te leveren kunnen niet aan de telefoon worden afgesloten. De consument moet daarmee na het telefoongesprek schriftelijk instemmen. Zo lang de consument dat niet heeft gedaan is er ook geen overeenkomst en geen betalingsverplichting.
    3. Consumenten moeten bij het afsluiten van een overeenkomst alle belangrijke informatie over het aanbod ontvangen die zij nodig hebben om een goede beslissing te kunnen nemen. Wanneer een bedrijf belangrijke informatie niet verstrekt kunnen consumenten niet tot betaling worden verplicht. Als er wel een overeenkomt is gesloten maar als de consument onvoldoende geïnformeerd is over het aanbod adviseert de ACM om het bedrijf hierover een mail te sturen.'

    Praat mee op ons forum over VakantieGarant

    Andere bedrijven met dezelfde werkwijze

    Ook andere bedrijven houden dezelfde werkwijze erop na als VakantieGarant. Zo heeft de ACM de afgelopen tijd veel klachten ontvangen over het bedrijf De Reisplanner, dat via telefonische verkoop voor 149,99 euro een verblijf in een luxe villa in het buitenland aanbiedt. Het is echter niet duidelijk om wat voor villa's het gaat en hoe mensen deze kunnen boeken. Ook bij dit bedrijf ontvangen consumenten na twee weken een rekening en worden ze onder druk gezet om te betalen. De ACM adviseert consumenten om toegezonden facturen niet te betalen.

    Dit bericht is voor het laatst bewerkt op 22-5-18.

    Gerelateerd

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant