Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Wat doe ik als ik denk slachtoffer te zijn van internetoplichting?

    Heb je betaald voor een product maar is het nog niet geleverd, en de adverteerder kun je niet bereiken? Denk je dat het een oplichter is? Volg dan onderstaande stappen:

    Stap 1. Bewaar alle correspondentie met de verkoper

    Bewaar de alle e-mails, advertenties, brieven etc. Dit kan een bewijs zijn als er eventueel een juridische procedure volgt.

    Stap 2. Stuur een ingebrekestelling per e-mail of aangetekende brief

    Dit houdt in dat je een laatste oproep naar de verkoper doet, om het product alsnog te leveren. Normaal gebeurt dit met een aangetekende brief, maar wanneer je niet in het bezit bent van een adres is een mail de beste oplossing. Stel een duidelijk termijn voor de levering, heb je dan het product nog niet ontvangen, volg dan de volgende stappen.

    Stap 3. Verzamel gegevens uit het mailverkeer met de verkoper

    Hierbij kun je denken aan:

    • E-mailadres
    • Persoonlijke gegevens
    • IP-adressen
    • Datums en tijdstippen
    • Betalingsgegevens
    • Advertentiegegevens

    Stap 4. Waarschuw anderen

    Via het Opgelicht?! forum kun je waarschuwen voor malafide verkopers. Meld ook bij de internetsite waar je de advertentie vond, dat deze adverteerder niet levert. Je voorkomt hiermee dat ook anderen de dupe worden. Niet alle websites staan dit toe.

    Stap 5. Doe aangifte bij de politie van internetoplichting

    Wanneer de goederen uiteindelijk nog niet geleverd zijn, en de verkoper daar geen geldige reden voor heeft, is de kans erg groot dat je met oplichting te maken hebt. Dit is een strafbaar feit en je kunt daarvan aangifte doen bij de politie.

    Op juridisch gebied sta je nu veel sterker en daarnaast kan de oplichter zijn zaken moeilijker voortzetten. Alle informatie die je verzameld hebt komt nu goed van pas.

    Neem het volgende zeker mee:

    • Het bankafschrift van de transactie
    • Prints van de correspondentie
    • Een kopie van de advertentie
    • Je legitimatiebewijs

    Vaak neemt de behandelende politiemedewerker de aangifte niet helemaal serieus. Dit komt omdat het niet perse om oplichting hoeft te gaan. Het niet leveren van goederen, wordt gezien als 'wanprestatie;. Van de politie krijg je dan vaak te horen, dat het om een conflict gaat tussen burgers onderling. Dit is op zich niet strafbaar en daar houdt de politie zich dus niet mee bezig. Als je toch aangifte doet bij de politie, dring er dan bij de politie op aan dat ze het ook echt als een aangifte behandelen en niet slechts als een 'melding'. Laat de politie een proces-verbaal opnemen in je aangifte en bewaar daarvan een kopie. Later kan dit nog van toepassing zijn.

    Stap 6. Neem contact op met je eigen bank en de bank van de oplichter

    Je kunt proberen de betaling terug te laten boeken. Helaas is dit meestal niet mogelijk. Geef door aan de bank dat het gaat om fraude en laat het kopie van je aangifte zien. Neem daarna ook contact op met de bank van de oplichter en laat weten dat zijn rekeningnummer misbruikt wordt voor fraude.

    Gerelateerd

  • Ook interessant