Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Waar moet ik op letten als ik iets wil kopen via sociale media?

    Aankopen doen via Facebook en andere sociale media. Het lijkt allemaal heel betrouwbaar omdat de verkoper erg benaderbaar is, maar is dit wel zo? Hoe kun je checken of een webshop of een verkoper op sociale media betrouwbaar is?

    Een aantal tips van het ECP, Platform voor de Informatie Samenleving.

    • Kijk niet alleen naar het aantal likes. Hebben mensen die je kent de webshop of een bericht van de verkoper geliked? Stuur hen dan een bericht en vraag naar de ervaringen.
    • Je kunt de naam van de webshop of verkoper ook in Google intypen, bijvoorbeeld in combinatie met de woorden 'review' of 'beoordeling', om te kijken wat er naar boven komt.
    • De politie biedt een overzicht van bekende malafide partijen. Daar staan ook enkele particuliere adressen tussen. Je kunt op de site van de politie ook IBAN-nummer, telefoonnummer en e-mailadres van de verkoper checken.

    Verder kun je ook:

    • Vragen of je achteraf kunt betalen.
    • Voorstellen om de bestelling persoonlijk op te halen. (als de webshop of persoon lokaal opereert, moet dit toch geen probleem zijn, en het scheelt nog bezorgkosten ook!)
    • Kijken (en vragen naar) een telefoonnummer en e-mailadres. Dan ben je niet alleen afhankelijk van de mogelijkheid om via Facebook een bericht te sturen. Want als iemand je blokkeert kun je misschien helemaal geen contact meer opnemen.
    • Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook vaak zo. (Bijvoorbeeld een iPad voor 250 euro of vier zomerjassen voor 60 euro). Laat je niet verleiden;
    • Realiseer je dat als je bij een particulier koopt, je echt minder goed beschermd bent dan dat je bij een bedrijf koopt. Zaken als retourrecht, garantie en keurmerken, zoals dat van Thuiswinkel.org, gelden dan niet. Je loopt dus altijd een groter risico;
    • Via een webshop op sociale media is het risico nog groter want daar worden advertenties meestal niet gecheckt.

    Wat je kunt doen als je toch zaken hebt gedaan met een malafide webshop of onbetrouwbare verkoper op sociale media en deze niet levert:

    • Neem contact op met de verkoper en probeer er samen uit te komen;
    • Lukt dit niet, en heb je al betaald, doe dan aangifte bij de politie;
    • Rapporteer de pagina bij Facebook, Twitter of een ander sociaal medium waarop je iets hebt gekocht;
    • Doe een melding bij de Fraudehelpdesk. Die hebben geen opsporingsbevoegdheid, maar verwerken de meldingen in hun database waarna deze informatie geanalyseerd wordt, wat weer leidt tot inzicht in de omvang en werkwijze van oplichters. Hierdoor worden nieuwe slachtoffers wellicht minder snel gemaakt;
    • Neem contact op met het Juridisch Loket als je juridische bijstand nodig hebt.

    Bovenstaande tips en meer informatie over veiligheid op internet kun je vinden op veiliginternetten.nl

    Gerelateerd

  • Ook interessant