Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Malafide huurders en valse koopcontracten: zo voorkom je online woonoplichting

    Malafide huurders en valse koopcontracten: zo voorkom je online woonoplichting

    Online woonoplichting is een groeiende zorg in een wereld waar de zoektocht naar het perfect huis vaak begint met een muisklik. Ontdek in dit artikel de rode vlaggen en essentiële stappen om veilig je volgende huis te vinden in de digitale wildernis van de huizenmarkt.  
     

    Te mooi om waar te zijn 

    Stel je voor dat je online op zoek bent naar een nieuwe woning of appartement. Je stuit op een advertentie voor een prachtig pand, ruim, goed geprijsd en een fantastische locatie. De verhuurder of verkoper beweert dat ze buiten de stad wonen en daarom alleen online communiceren. 

    Ze bieden aan om foto’s en documenten te delen, maar laten weten dat ze eerst een aanbetaling willen zien om de sleutels te verzenden. Dit lijkt te mooi om waar te zijn, en dit is meestal ook het geval. 

    Hieraan herken je de woningoplichter 

    Online oplichters gebruiken verschillende trucs om woningzoekenden te misleiden. Ze maken hierbij gebruik van diverse verhuurplatformen. Het is dus goed om op de volgende zaken te letten:  

    • Te mooie aanbiedingen: oplichters plaatsen advertenties voor huur- of koopwoningen die te mooi lijken om waar te zijn. Ze adverteren panden tegen zeer lage prijzen met onrealistische voorzieningen. 
    • Onbereikbare verhuurders: oplichters beweren vaak dat ze niet fysiek beschikbaar zijn voor ontmoetingen of bezichtigingen en communiceren alleen online. 
    • Nepdocumenten en contracten: ze verstrekken valse huur- of verkoopcontracten en documenten om de schijn van legitimiteit op te houden. Deze documenten kunnen heel realistisch lijken, maar bevatten meestal verzonnen informatie. 
    • Identiteitsdiefstal: sommige oplichters vragen om persoonlijke informatie, zoals kopieën van paspoorten of rijbewijzen. Het argument hierbij is meestal dat ze willen controleren of je de persoon bent met wie ze spreken. Hierdoor kunnen ze identiteitsdiefstal plegen. 

    'Reageer vandaag en voorkom een hogere huurprijs'

    Malafide verhuurders creëren vaak een gevoel van urgentie, bijvoorbeeld door te beweren dat er veel belangstelling is voor de woning of dat de prijs zal stijgen wanneer je niet binnen een bepaalde tijd reageert. Hierdoor proberen ze slachtoffers te dwingen snelle beslissingen te nemen. Deze psychologische manipulatie wordt ook wel social engineering genoemd. 

    Cybersecurity expert Tommy van Steen vertelde hierover eerder aan Opgelicht?!: "Die enorme tijdsdruk die ze in berichten stoppen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je niet gaat nadenken over of het klopt wat er staat.” 

    Een-cent-truc 

    Wanneer je naarstig op zoek bent naar een woning, is de kans aanwezig dat je overhaast een beslissing maakt wanneer je een ‘goed’ aanbod krijgt. Oplichters maken misbruik van die tijdsdruk met verschillende trucs om je geld afhandig te maken. Een bekende tactiek is de een-cent-truc. Hierbij vraagt de oplichter om één cent over te maken naar hun bankrekening, zogenaamd om te testen of de rekening in orde is. Zodra de betaling is ontvangen, gebruikt de oplichter je bankgegevens voor frauduleuze doeleinden. Betaal nooit een bedrag vooraf, voordat je de woning hebt gezien en gecontroleerd.

    Wat te doen als je slachtoffer bent? 

    Als je vermoedt dat je slachtoffer bent geworden van online woningoplichting, kan dit veel stress of paniek veroorzaken. Aan de hand van de volgende tips, krijg je weer grip op de situatie. 

    • Stop alle communicatie: verbreek contact met de oplichter en deel geen persoonlijke of financiële situatie. 
    • Doe aangifte: meld het incident bij de lokale politie. 
    • Bewaar bewijs: zoals e-mails, berichten en advertenties. 
    • Waarschuw anderen: deel je ervaringen online en op sociale media om anderen te waarschuwen voor de oplichter. 
    • Controleer je financiën: als je financiële informatie hebt gedeeld, controleer dan onmiddellijk je bankrekening en neem contact op met je bank om verdere schade te voorkomen. 

    Lees ook

  • Ook interessant