Stel je voor: je kan ál je vragen sms'en naar het telefoonnummer van BONGO en je krijgt een grappig of interessant antwoord terug. Dat klinkt misschien hartstikke leuk, maar als je vervolgens je telefoonrekening bekijkt, blijkt dat je tientallen euro's meer moet betalen dan dat je normaal voor je telefoonrekening betaalt.
Bij Opgelicht?! is een klacht binnengekomen van een moeder wier dochter (16) heeft ge-sms't naar BONGO. De dochter zegt niet ingegaan te zijn op de berichten van BONGO en om de zoveel minuten een bericht te hebben gekregen. Uiteindelijk betaalt ze bijna tachtig euro extra door de sms-dienst.
Wat kan je doen als je minderjarige zoon of dochter vastzit aan sms-dienst BONGO? Opgelicht?! zoekt het uit.
Je telecomprovider aanspreken
Je kunt de telecomprovider van je kind aanspreken. Je zoon of dochter is waarschijnlijk akkoord gegaan met Algemene Voorwaarden of kleine lettertjes, waarin staat dat hij/zij akkoord gaat met het ontvangen van sms'jes tegen een bepaalde prijs. De telecomprovider moet contact opnemen met de sms-dienst om deze toestemming op te vragen.
Is er helemaal geen toestemming geweest? Dan moet de telecomprovider het geld dat je kwijt bent geraakt door het abonnement terugstorten. Is deze toestemming er wel degelijk? Dan kan de sms-dienst de telecomprovider vertellen dat er geen sprake kan zijn van misleiding en krijg je waarschijnlijk géén geld terug.
Regeling voor iedereen
Deze regeling geldt niet alleen voor minderjarigen, maar voor iedereen. Je moet met de sms-dienst hebben ingestemd en informatie hebben ontvangen over de kosten. Is dat in jouw ogen niet gebeurd? Dan moet de ander aantonen dat hij deze informatie wel heeft verstrekt.
Sms-diensten blokkeren
Kom je er niet uit? Dan kan je de website
Overzicht van abonnementsdiensten
De website biedt een overzicht van betalingen die via de telefoonrekening zijn gedaan. Je kan ook eventuele abonnementsdiensten stopzetten via deze website. In sommige gevallen is het mogelijk om de gemaakte kosten vergoed te krijgen. Dat kan als er iets is gebeurd waarmee je rechten als consument zijn geschonden. Bijvoorbeeld als je iets hebt gekregen waar je niet om gevraagd hebt, of als je onvoldoende geïnformeerd bent.
Voor meer informatie over eventuele terugbetalingen, raden wij je aan om contact op te nemen met je telecomprovider.
Op
Contact met BONGO
Opgelicht?! heeft BONGO ook om een reactie gevraagd. 'Onze dienst is geen abonnementsdienst en er zijn geen terugkerende kosten. Onze marketingberichten naar onze klanten zijn gratis. Op onze website en op al ons marketingmateriaal vermelden wij altijd de prijs en de minimum leeftijd.' verklaart het bedrijf aan Opgelicht?!.
BONGO vervolgt: 'In overeenstemming met de Gedragscode voor SMS-diensten, en om er zeker van te zijn dat klanten bewust zijn van de kosten, ontvangt iedere klant na ieder gestuurd bericht het volgende gratis informatiebericht:
Heb jij vragen over het gebruik en de kosten van BONGO? Dan kan je contact opnemen met netherlands(at)askbongo.com (vervang (at) voor @). Heb jij een sms-dienst gevonden waar je een bericht naartoe zou willen sturen? Dan adviseren wij je om goed te kijken naar eventuele addertjes onder het gras. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
Bron: ACM