Jouw UPS-pakket wacht op verwerking in het magazijn. Betaal binnen zeven dagen de douanekosten om je pakket alsnog te ontvangen, staat in de valse mail.
De afgelopen dagen verstuurden online oplichters meerdere frauduleuze mails namens de bezorgdienst UPS. In de verschillende nepmails ‘wacht er zogenaamd een pakket op u’ of ‘staat een UPS-pakket voor u klaar’. In het ene bericht dien je binnen 48 uur te reageren, anders wordt het pakket automatisch teruggestuurd naar de zender. In het andere bericht is een finale waarschuwing waarbij een ‘betalingsactie van 2,99 euro vereist is om aan de douancekosten te voldoen’. Met deze dreigementen proberen online oplichters je onder druk te zetten, trap niet in deze manipulatietrucs en ga nergens op in.
Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).
Is dit bericht echt door UPS verstuurd?
De mail heeft een onpersoonlijke aanhef, dit is kenmerkend voor phishingberichten. Op deze manier kunnen online oplichters in één keer een grote groep mensen tegelijk mailen. Bovendien staa bovenaan de berichten bij de mailafzenders geen officieel UPS-bedrijfsaccounts, maar ‘emircicekx@gmail.com’, ‘94459@aol.com’ en ‘stefanalofs@ziggo.nl’. Dit is zeer ongebruikelijk. Ook is het volgnummer ‘1Z999AA10123456784’ dat in een van de phishingmails staat, geen legitiem trackingnummer van UPS. Deze bestaan namelijk uit 25 tekens.
Heb je toch op de link geklikt?
Je apparaat is misschien besmet met malware, voer daarom een virusscan uit. Verander ingevoerde wachtwoorden en activeer je tweefactorauthenticatie. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.