Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Over spoofing is de laatste tijd veel te doen, en niet ten onrechte. Oplichters doen zich voor als bankmedewerker door zichzelf een andere telefonische identiteit aan te meten en slachtoffers worden overgehaald om geld veilig te stellen op een zogenaamde kluisrekening, met niet zelden vele tienduizenden euro's schade tot gevolg. Banken horen de slachtoffers schadeloos te stellen, meent Klaas Willems uit Beilen, oprichter van het platform Gedupeerden internet bankrekening-oplichting.
Het Noordhollands Dagblad sprak met de heer Willems naar aanleiding van het grote aantal gedupeerden dat zich in korte tijd bij hem gemeld heeft. Afgelopen woensdag stond de teller op 73 slachtoffers die gezamenlijk een bedrag van bijna 1,7 miljoen euro zijn verloren.
Waarom leidt spoofing tot zulke enorme schade? Dat valt eenvoudig te verklaren: door een technische truc toe te passen, verschijnt de naam van de bank als beller op je toestel, waardoor je als slachtoffer minder op je hoede bent en eerder geneigd bent om het verhaal van deze bankmedewerker voor waar aan te nemen. Opgelicht?! heeft de laatste tijd regelmatig aandacht besteed aan dit relatief nieuwe fenomeen, hieronder zie je een aantal relevante artikelen.
Enorme schadebedragen, voornamelijk ouderen zijn slachtoffer
Hoewel 1,7 miljoen euro uiteraard een gigantisch bedrag is, vreest Willems dat het werkelijke schadebedrag nóg hoger uitvalt. Reden is dat veel slachtoffers zich uit schaamte vermoedelijk nog niet hebben durven melden, en wellicht gaat het dus slechts om het topje van de ijsberg.
De truc zou met name worden toegepast op klanten van ING, de Rabobank en ABN Amro, en Willems verwacht dat het werkelijke schadebedrag zo rond de vijf miljoen euro zit. In het gesprek met het Noordhollands Dagblad verwoordt Willems het als volgt:
'Er is heel veel schroom om naar buiten te treden. Men schaamt zich, is boos, verdrietig en durft het zelfs niet aan de kinderen te vertellen. De gemiddelde leeftijd is 66 jaar maar ook hoge 80-ers zijn de dupe. De oplichters weten de ouderen heel goed te vinden.
Ze zijn niet zo handig met internetbankieren en met een heel goed verhaal weten de criminelen de slachtoffers te bewegen om hun hele bezit, vaak alle spaarrekeningen en lopende rekeningen, over te maken naar zo’n zogenaamde ’kluisrekening’ van een andere bank. Dat is veelal een bankrekening van een katvanger of geldezel. Enkele bankrekeninghouders zijn zelfs meer dan een ton verloren.'
'Banken nemen hun verantwoordelijkheid niet'
Willems meent dat banken hun verantwoordelijkheid niet of onvoldoende nemen en stelt tevens dat ook de nazorg te wensen overlaat. En dat heeft in potentie grote gevolgen: 'Dit resulteert bij de gedupeerden in neerslachtigheid, bezoek aan huisarts, pillengebruik, scheiding of zelfs zelfmoordplannen. De meest trieste verhalen komen bij het platform binnen.'
Inmiddels is het platform in gesprek met het Openbaar Ministerie en verschillende advocaten om het één en ander in gang te zetten. De banken dienen meer aansprakelijkheid te ervaren en zouden hun procedures en systemen zo moeten herzien dat oudere klanten beter tegen deze variant van oplichting beschermd worden. Ook wordt gesproken met politie en justitie om de daders(s) eerder op te sporen en te berechten.